De bekendheid met de grotere
kabelbedrijven als aanbieder van vaste telefonie is het laatste
jaar sterk toegenomen. Zowel UPC als @Home en Casema zien hun
bekendheidsposities verbeteren, bij een dalende spontane bekendheid
van KPN van 91% naar 72%. Verder is het gebruik van kabeltelefonie
sinds begin 2006 toegenomen van 6% naar 11%. Dit blijkt uit de
meest recente meting van de Heliview ICT Consumer Monitor.

De markt voor vaste telefonie is volop in
beweging. Steeds meer huishoudens zeggen hun vaste aansluiting op
en bellen uitsluitend nog mobiel. Op dit moment heeft ruim een
kwart van de huishoudens met zowel een vaste als een mobiele
telefoonaansluiting de intentie om volledig over te gaan op mobiel
bellen. Daarnaast hebben consumenten die via de vaste lijn willen
blijven bellen, veel belangstelling voor digitale telefonie. Steeds
vaker kiezen ze voor een aanbieding voor telefonie in combinatie
met breedband internet, dit zowel via de kabel als via ADSL. Voor
kabelaanbieders de mogelijkheid om hun marktpositie uit te breiden.
Ruim 20% van de huishoudens bekend met de mogelijkheden van
kabeltelefonie heeft immers interesse om over te gaan op bellen via
de kabel. 11% van de huishoudens met een vaste aansluiting maakt er
al gebruik van. Ook ADSL aanbieders zien een soortgelijke interesse
in hun digitale telefonieproducten. De hevige concurrentie tussen
kabelbedrijven en ADSL aanbieders zet zich dus onverminderd voort
en krijgt door de opmars van digitale telefonie een nieuwe
impuls.

bron:Heliview