KPN heeft in principe overeenstemming bereikt over de overname van Telfort, de Nederlandse mobiele operator met 2,4 miljoen klanten, voor een bedrag van EUR 980 miljoen, na aflossing van financieringsschuld en exclusief liquide middelen. Afhankelijk van specifieke performance indicatoren kan dit bedrag verhoogd worden met maximaal EUR 140 miljoen.

Als onderdeel van deze acquisitie verkrijgt KPN EUR 900 miljoen  fiscaal compensabele verliezen met een netto contante waarde van ongeveer EUR 180 miljoen. Met deze overname verkrijgt KPN  direct toegang tot klantensegmenten met een hogere groei, die complementair zijn aan zijn huidige klantenbestand. KPN is door deze transactie in staat het complete klanten spectrum in the Nederlandse mobiele markt te bedienen daarbij voortbouwend op het succesvol gepositioneerde Telfort merk.

Het combineren van de wederzijdse sterke punten stelt beide bedrijven in staat om op de middellange termijn aanzienlijke besparingen te realiseren op het gebied van marketing, algemene bedrijfskosten en netwerkkosten.

Telfort met een sterke positie in de laag geprijsde consumenten segmenten blijft een zelfstandig merk binnen KPN's meerdere merken portfolio.
Telfort en KPN kunnen beide profiteren van wederzijdse kennisuitwisseling op het gebied van distributie, klantenretentie en optimale klantenbinding. Verder zullen de activiteiten op het gebied van groothandel volledig worden geïntegreerd, met het doel om in dit marktsegment te profiteren van Telfort's deskundigheid.
Het netwerk van Telfort zal door KPN geïntegreerd worden.
De acquisitie zal worden betaald uit beschikbare liquide middelen binnen KPN. Daarbij blijft KPN binnen de grenzen van zijn zelf opgelegde financiële raamwerk met een maximum van 2 keer Nettoschuld/EBITDA en een minimum van zes keer EBITDA/Netto rente. 

De acquisitie behoeft de goedkeuring van de NMA. De ondernemingsraad van KPN heeft reeds een positief advies uitgebracht. Consultatie van de vakbonden zal binnenkort plaatsvinden.

Ad Scheepbouwer:
"We zijn blij  met deze transactie omdat die het ons mogelijk maakt, versneld het afgegeven doel van een omzet aandeel van meer dan 40% in de Nederlandse markt te behalen. Dit zal onze concurrentiepositie tegenover de sterke Europese spelers die op de Nederlandse markt actief zijn verbeteren en ons beter  in staat stellen om internationaal te concurreren. Op de middellange termijn voorzien we aanzienlijke besparingen door deze acquisitie met name op het gebied van  bedrijfskosten, marketing en besparing op het netwerkkosten. We heten het sterke team van Telfort, dat in korte tijd een fantastisch track record wist op te bouwen, van harte welkom."

Safe Harbor
Certain statements contained in this press release constitute forward-looking statements. These statements may include, without limitation, statements concerning future results of operations, the impact of regulatory initiatives on our operations, the OPTA investigation into discounts given in breach of OPTA regulation, our and our joint ventures' share of new and existing markets, general industry and macro-economic trends and our performance relative thereto, and statements preceded by, followed by or including the words "believes", "expects", "anticipates" or similar expressions. These forward-looking statements rely on a number of assumptions concerning future events and are subject to uncertainties and other factors, many of which are outside our control that could cause actual results to differ materially from such statements. Certain figures in this press release may be subject to rounding differences. All market share information in this press release is based on management estimates based on externally available information, unless indicated otherwise.

Profiel KPN
KPN biedt telecommunicatiediensten aan zowel particuliere als zakelijke klanten. De kernactiviteiten van KPN zijn telefonie en datadiensten via het vaste net in Nederland, mobiele telecommunicatiediensten in Duitsland, Nederland en België, en datadiensten in West-Europa. In Nederland is KPN marktleider in de belangrijkste segmenten van de telecommarkt. Met E-Plus in Duitsland en BASE in België is KPN in deze landen de op twee na grootste aanbieder in de mobiele markt.

Per 31 Maart 2005 bediende KPN 7,4 miljoen klanten met een vaste telefoonaansluiting en 1,7 miljoen internetgebruikers in Nederland, en nog eens 17,7 miljoen mobiele klanten in Duitsland, Nederland en België. Per dezelfde datum had KPN 30.453 medewerkers.

KPN is in 1989 verzelfstandigd. De aandelen zijn genoteerd aan de beurzen van Amsterdam, New York, Londen en Frankfurt.

Profiel Telfort
Telfort is een zelfstandige en winstgevende aanbieder van mobiele telecommunicatie voor particuliere en zakelijke klanten. Telfort biedt kwalitatief goede producten tegen zeer scherpe prijzen. Hiervoor beschikt Telfort over een netwerk van hoge kwaliteit en stelt zij de klantenservice centraal voor haar ruim 2.4 miljoen klanten. Telfort is een inventieve organisatie die snel op marktontwikkelingen inspeelt. Naast het eigen merk heeft Telfort in korte tijd een nieuw marktsegment tot ontwikkeling gebracht: de wholesale-markt, Telfort verbreedt met haar innovatieve partnerbenadering haar bereik in specifieke marktsegmenten. Vanaf zomer 2005 is Telfort de eerste operator in Nederland met een landelijk dekkend mobiel breedbandnetwerk. In 2004/2005 bedroeg de omzet EUR 509 miljoen ( 2003/2004 EUR 422 miljoen) en Ebitda van EUR 97 miljoen (2003/2004 67 miljoen). Bij Telfort werken 613 mensen.

bron:KPN B.V.

Bekijk ook deze populaire persberichten

Trending

Popular