Kunst der fuge van Bach compleet in de Grote Kerk van Alkmaar



Het slotconcert in de serie zomeravondconcerten van de Grote Sint Laurenskerk wordt op woensdag 17 augustus gegeven door stadsorganist Pieter van Dijk. Van Dijk wijdt het gehele programma aan de ´Kunst der Fuge' van J.S. Bach. De wereldwijde faam van het Alkmaarse Van Hagerbeer/Schnitger-orgel hangt nauw samen met dit werk.

 

Bijna 50 jaar geleden nam Helmuth Walcha de ´Kunst der Fuge' in Alkmaar op. Deze monumentale compositie ontstond aan het eind van Bach's leven en bevat een veertiental Fuga's op één thema. De laatste Fuga is onvoltooid, een lot dat zij deelt met vele andere ´unvollendete' meesterwerken.

Pieter van Dijk is organist van de Grote Sint Laurenskerk en concerteert door heel Europa. Hij is docent orgel aan het conservatorium van Amsterdam en aan de Hochschule für Musik und Theater in Hamburg. Op zijn naam staan publicaties over Weckmann, Sweelinck en Bach en CD-opnamen van historische orgels in Spanje en Nederland

David en Goliath
Aan het begin van elk orgelconcert zijn de bijzondere luiken van het Alkmaarse orgel gesloten, in welke toestand zij de glorieuze intocht tonen van koning Saul met zijn knecht David die zojuist de reus Goliath heeft verslagen. Deze schildering is gemaakt door Caesar van Everdingen. Het is steeds weer een imposant gezicht om de hoge orgelluiken voorzichtig te zien opengaan. Langzaam piepend ontvouwt het ene kunstwerk het andere: de bijbelse strijders ruimen het veld voor de scherpe en blinkende frontpijpen van het unieke Alkmaarse instrument, dat weldra een muzikale, maar niet minder spannende strijd zal voeren. . .

Kunst der Fuge - muzikaal wereldwonder
De verzameling fuga's en canons die na Bach's dood in 1751 verschijnt onder de titel ´Die Kunst der Fuge' is een van de grote meesterwerken uit de muziekgeschiedenis. Het fascinerende uitgangspunt is een verzameling fuga's te schrijven die alle gebaseerd zijn op één enkel thema. De ideeënrijkdom die Bach tentoonspreidt grenst aan het ongelooflijke: de combinatie van strenge vorm en speelse fantasie geeft het stuk een sterke emotionele geladenheid. Niet voor niets erkennen alle componisten dit als het ultieme fugawerk. Dat Bach voor zijn dood de slotfuga niet heeft kunnen voltooien verleent aan dit ´Opus Magnum' een extra dramatisch en bijna mythisch karakter. . .
Zouden ze in de Grote Kerk voor één keer de orgelluiken óók niet aan het einde kunnen sluiten?

bron:Grote Sint Laurenskerk Alkmaar



Comments are closed.
%d bloggers liken dit: