Kunstenaar Marijn van Kreij is de winnaar van de NBKS Salonprijs 2005. Dit is op zondag 4 september tijdens de afsluiting van de achtste editie van de zomerpresentatie Salon bekend gemaakt. Aan Salon VIII namen tweeënvijftig Brabantse kunstenaars deel. De Salonprijs wordt door de Nieuwe Brabantse Kunst Stichting jaarlijks uitgereikt aan à©à©n van de deelnemende kunstenaars, wiens werk zich in de ogen van een professionele jury onderscheidt door kwaliteit, persoonlijk handschrift, vakmanschap en eigenzinnig karakter. De winnaar krijgt de opdracht om de NBKS-nieuwjaarskaart te ontwerpen en een honorarium van 1000 euro.

De Salontentoonstellingen van de NBKS bieden tentoonstellingsmakers, aankoopcommissies, galeriehouders, kunstinstellingen en andere geïnteresseerden de gelegenheid om te proeven van de verschillende smaken die de Noord-Brabantse 'kunstkeuken' rijk is. Voor de tentoonstelling Salon VIII leverenden maar liefst 52 kunstenaars, van wie in 2004 materiaal in de kunstenaarsdocumentatie van de NBKS werd opgenomen, à©à©n of twee werken in.

De winnaar 2005..
De jury -bestaande uit fotograaf L.J.A.D. Creyghton, beeldend kunstenaar Koen Delaere, kunsthistoricus Netty van de Kamp en NBKS directeur Jos Wilbrink- werd getroffen door het werk van
Marijn van Kreij, die volgens de jury aan het begrip tekening een nieuwe dimensie toevoegt. Van Kreij studeerde in 2003 af aan de Academie St. Joost te Breda. Afgelopen najaar startte hij met een vervolgopleiding aan de Rijksacademie in Amsterdam.

Marijn van Kreij heeft een eigenzinnige, haast mechanische stijl van tekenen. Zijn tekeningen maken indruk door hun enorme formaten, in combinatie met ingewikkelde patronen van potloodstrepen. Hij bouwt, meestal op papier, zijn eigen architectonische labyrinten in een zwart-wit of gekleurd lijnenspel. In eerste instantie doen de tekeningen chaotisch aan. Wie beter kijkt ziet, ondanks het complexe geheel, dat er wel degelijk sprake is van ordening en balans. In Salon VIII liet Van Kreij à©à©n werk zien. Het verraste de jury bijzonder, onder meer door de materiaalkeuze van de kunstenaar: "Hij durft het aan om op zo ongeveer het goedkoopste materiaal wat er is te tekenen, namelijk op landbouwplastic. Dit nietszeggende materiaal, dat normaliter wordt gebruikt om af te dekken of op te knoeien en vervolgens bij het grof vuil belandt, krijgt door de handen van Marijn van Kreij een compleet andere uitstraling; het levert een elegant beeld op."

Meer informatie vindt u bij de NBKS, Reigerstraat 16 in Breda; telefoonnummer (076) 520.53.33Kunstenaar Marijn van Kreij is de winnaar van de NBKS Salonprijs 2005. Dit is op zondag
4 september tijdens de afsluiting van de achtste editie van de zomerpresentatie Salon bekend gemaakt. Aan Salon VIII namen tweeënvijftig Brabantse kunstenaars deel. De Salonprijs wordt door de Nieuwe Brabantse Kunst Stichting jaarlijks uitgereikt aan à©à©n van de deelnemende kunstenaars, wiens werk zich in de ogen van een professionele jury onderscheidt door kwaliteit, persoonlijk handschrift, vakmanschap en eigenzinnig karakter. De winnaar krijgt de opdracht om de NBKS-nieuwjaarskaart te ontwerpen en een honorarium van 1000 euro.

De Salontentoonstellingen van de NBKS bieden tentoonstellingsmakers, aankoopcommissies, galeriehouders, kunstinstellingen en andere geïnteresseerden de gelegenheid om te proeven van de verschillende smaken die de Noord-Brabantse 'kunstkeuken' rijk is. Voor de tentoonstelling Salon VIII leverenden maar liefst 52 kunstenaars, van wie in 2004 materiaal in de kunstenaarsdocumentatie van de NBKS werd opgenomen, à©à©n of twee werken in.

De winnaar 2005..
De jury -bestaande uit fotograaf L.J.A.D. Creyghton, beeldend kunstenaar Koen Delaere, kunsthistoricus Netty van de Kamp en NBKS directeur Jos Wilbrink- werd getroffen door het werk van
Marijn van Kreij, die volgens de jury aan het begrip tekening een nieuwe dimensie toevoegt. Van Kreij studeerde in 2003 af aan de Academie St. Joost te Breda. Afgelopen najaar startte hij met een vervolgopleiding aan de Rijksacademie in Amsterdam.

Marijn van Kreij heeft een eigenzinnige, haast mechanische stijl van tekenen. Zijn tekeningen maken indruk door hun enorme formaten, in combinatie met ingewikkelde patronen van potloodstrepen. Hij bouwt, meestal op papier, zijn eigen architectonische labyrinten in een zwart-wit of gekleurd lijnenspel. In eerste instantie doen de tekeningen chaotisch aan. Wie beter kijkt ziet, ondanks het complexe geheel, dat er wel degelijk sprake is van ordening en balans. In Salon VIII liet Van Kreij à©à©n werk zien. Het verraste de jury bijzonder, onder meer door de materiaalkeuze van de kunstenaar: "Hij durft het aan om op zo ongeveer het goedkoopste materiaal wat er is te tekenen, namelijk op landbouwplastic. Dit nietszeggende materiaal, dat normaliter wordt gebruikt om af te dekken of op te knoeien en vervolgens bij het grof vuil belandt, krijgt door de handen van Marijn van Kreij een compleet andere uitstraling; het levert een elegant beeld op."

bron:Nieuws Brabantse Kunststichting