“Lekker weg” met 49plussers



Recent onderzoek van het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) heeft aangetoond dat de 49plussers graag in Nederland willen reizen, omdat ze niet te ver van huis willen. Het eigen land is als vakantiebestemming vertrouwd, bekend en heeft goede voorzieningen.

"Grote interesse heeft die groep Nederlanders vooral voor, wat de Engelsen noemen, de countryside. In gewoon Nederlands betekent dat het platteland met zijn karakteristieke dorpjes, stadjes, landschap en horizon", aldus Maartje Schouten van het NBTC.
En die countryside is niet alleen te vinden in Drenthe, Brabant of de Achterhoek. "Ook in de drukke Randstad zijn er nog veel plekjes waar rust en zelfs ruimte is te vinden. Toeristisch gesproken is Nederland nog lang niet vol". Naast op natuur gerichte binnenlandse vakanties willen de actieve plussers ook kennis maken met de couleur locale, fietsen, wandelen en musea bezoeken.
Een belangrijk punt is echter dat velen van die groep Nederlanders niet precies het nieuwste en leukste van ┬┤Lekker weg in eigen land' weten te vinden.  "Er is zoveel aanbod, ze zien soms door de bomen het bos niet meer".

De groep Nederlandse 49plussers is in grootte niet gering. Nederland kent nu al ruim 5,1 miljoen landgenoten boven de 49 jaar en dat getal zal in de komende jaren fors groeien. Van de 18 miljoen vakanties in eigen land worden er 6,2 miljoen gehouden door deze actieve senioren en ook dat aantal zal sterk toenemen. Immers, het gaat veelal om mensen met relatief veel geld en ook veel vrije tijd.
Binnen dat kader is het opmerkelijk dat nu zo'n 80 procent van de reclame-marketing zich richt op 49minners. "Terwijl veel 49plussers juist meer informatie willen over uitjes en (korte) vakanties in eigen land".

Vandaar dus dat het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) vanaf deze week de langlopende nationale promotie-campagne Meta is gestart. Die richt zich op de miljoenen actieve Nederlanders van 49plus en moet hen letterlijk op weg helpen.

Hoofdrol in de nieuwe campagne krijgt het character Meta, een duidelijke verwijzing naar Meta de Vries, die met haar radioprogramma (anderhalf miljoen luisteraars) op zondagmorgen grote toeristische bekendheid geniet. Meta weet alles van leuke tipjes en uitjes. Zij gaat die samen met haar, eveneens getekende, vrienden als Maaike, Koen, Tim en Jan breed bekend maken. Zij zijn elk specialist op een van de verschillende interessegebieden van de campagne. Dat zijn Cultureel ontdekken, Altijd actief, Natuurlijk mooi, Verwennen & relaxen en Culinair genieten. Aan deze tips wordt ook een kwaliteitslabel ClubPlus gekoppeld. Dat merk staat voor: persoonlijk, inspirerend, toegankelijk en betrouwbaar.

De campagne is multimediaal en dat betekent dat Meta veel te zien of te horen is in gedrukte media (kranten, magazines en boek), op radio (Cultuur.uit) en televisie. Ook op beurzen zal zij nadrukkelijk aanwezig zijn. Het hart van de campagne ligt op internet (www.lekkerweg.nl).

In overleg met het NBTC heeft het reclamebureau Cayenne de campagne gezicht gegeven. Met de campagne is vooralsnog een bedrag van ruim een kwart miljoen euro gemoeid; geld dat vrijwel geheel door het (niet-)toeristische bedrijfsleven wordt betaald.

bron:NBTC



Comments are closed.
%d bloggers liken dit: