De locomotieven die vanaf 1 januari 2007
goederenwagons over de Betuwelijn gaan vervoeren, worden uitgerust
met het nieuwe Europese veiligheidssysteem ETCS. KEMA Rail
Transport Certification (RTC) heeft de twee eerste omgebouwde
locomotieven aan een uitgebreid testprogramma onderworpen. Op 7
december zullen fabrikant Vossloh Lokomotieven en leverancier van
de beveiligingsapparatuur Alstom deze locomotieven officieel
presenteren. De feestelijke gebeurtenis vindt plaats op het terrein
van KEMA in Arnhem.

Het Europese beveiligingssysteem ETCS moet
op den duur de nationale veiligheidssystemen vervangen. In
Nederland is dat het ATB-systeem. De Betuwelijn en de
hogesnelheidslijn Zuid zijn de eerste trajecten in Nederland waar
dit nieuwe systeem wordt toegepast. In de rails zijn bakens
ingebouwd die de positie, de snelheid en de lengte van een
passerende trein registreren en doorgeven aan de verkeersleiding.
Wanneer de snelheid te hoog is, laat de boordcomputer van de
locomotief de trein afremmen of tot stilstand komen.

De veiligheid van het transport staat of
valt met de betrouwbaarheid van dit systeem. Daarom moeten de
locomotieven gecertificeerd zijn voordat ze toegang krijgen op de
Betuwelijn. KEMA-RTC is erkend als onafhankelijk
certificeringsinstituut voor het railvervoer. De afgelopen maanden
heeft KEMA-RTC de eerste twee van negentien Vossloh-locomotieven
van leasemaatschappij Angel Train met het ETCS-systeem, uitgebreid
beproefd. De keuringsspecialisten hebben eerst het ontwerp
beoordeeld. Vervolgens hebben ze gekeken of het ingebouwde systeem
aan de wettelijke voorschriften voldoet, stilstaand en rijdend
onder steeds complexere omstandigheden. De twee locomotieven zijn
de zware testen zonder kleerscheuren doorgekomen.

bron:Kema