Lovers Watertaxi lanceert plan voor Venetië van het Noorden



Met acht nieuwe boten wil Lovers Watertaxi door een groot deel van Amsterdam een netwerk van permanente lijndiensten op het water gaan onderhouden. De nieuwe variant van openbaar vervoer kan op termijn kwartiersdiensten varen in de binnenstad en sluit aan op diensten over waterwegen van en naar de vier windstreken. 

Watertaxi-exploitant Gaby Lovers ziet grote mogelijkheden voor de zogenoemde City Shuttle, vooral omdat op het water geen opstoppingen te verwachten zijn. De waterbus zal een groot aantal vaste haltes aandoen, maar kan ook op verzoek, op walniveau, overal aanmeren. In de routes worden veel grote hotels en publiekstrekkers opgenomen, zodat de boottochten ook voor toeristen aantrekkelijk zijn.  
 
Lovers heeft voor zijn plan vooral gekeken naar het openbaar vervoer in Venetië. In Amsterdam wil Lovers kleine, uiterst wendbare bootjes inzetten. Die worden zo ingericht dat aan- en afvaart zonder veel handelingen en verlies van tijd kunnen plaatsvinden. Hierdoor kan de reistijd aanzienlijk bekort worden. 
 
'De City Shuttle kan een aanvulling worden op De Opstapper, maar kan die grachtenbus ook goed vervangen', vindt Lovers. Zijn lijndiensten gaan echter veel verder, omdat ook de vaarverbindingen naar verschillende stadsdelen benut worden.  
 
'Hotels en belangrijke toeristische trekpleisters zijn zeer enthousiast over dit plan', zegt Lovers. 'De toeristische bedrijven maken zich terecht zorgen over de bereikbaarheid. De betere hotels verwijzen de gasten liever niet naar het bestaande openbaar vervoer. En de kwaliteit van de taxi op de weg is niet meer wat het is geweest. Een nautische variant ligt daarom voor de hand'. 
 
Behalve op toeristen en de lokale markt, mikt Lovers op forensen. Daarbij wil hij profiteren van parkeerterreinen aan de rand van de stad, zoals op het eiland Zeeburg of RAI, waarbij bezoekers van de stad op de City Shuttle kunnen overstappen. 'De prijs van het vervoer zal geen hindernis zijn, verwacht ik. Voor het eerste jaar denk ik aan een prijs van vijf euro voor een uur varen. Speciale strippenkaarten moeten op vele plaatsen in de stad, maar ook aan boord te koop zijn'.  
 
De nieuwe boten voor de shuttle krijgen een milieuvriendelijke motor en varen vrijwel geruisloos. Als de diensten een succes worden, wordt de verkeersdrukte in de binnenstad verminderd. 
 
Lovers hoopt voor zijn plan op financiële steun van de gemeente. 'De Opstapper wordt jaarlijks met een aanzienlijk bedrag ondersteund, terwijl het traject van De Opstapper slechts een fractie is van het totale beoogde traject van de City Shuttle. Voor een aanzienlijk lagere subsidie kan de City Shuttle, door de gehele stad, worden gerealiseerd en is na enige jaren winstgevend. Ik hoop dat de gemeente deze kans ook inziet en het initiatief beschouwt als een additionele service voor de gasten en bewoners van ons aller Amsterdam'.   
 
Lovers wil medio volgend jaar starten. 

bron:Lovers



Comments are closed.
%d bloggers liken dit: