Kunstenaar Marnix de Nijs heeft de Witteveen+Bos-prijs voor Kunst+Techniek 2005 gewonnen. Hij ontvangt de prijs voor zijn gehele oeuvre, dat bestaat uit interactieve machines, die spelen met de menselijke perceptie van en controle over beeld en geluid. De jury, bestaande uit Petran Kockelkoren, Cornel Bierens en Mirjam Kuitenbrouwer, roemt hem om zijn baanbrekend onderzoek naar de dynamische botsing van lichamen, machines en andere media, dat niet alleen een culturele rol opeist, maar ook vervult. De prijs wordt voor de vierde keer uitgereikt en bestaat uit een bedrag van 15.000 euro en een boek over het oeuvre van de kunstenaar.

Marnix de Nijs (Arnhem 1970) volgde de Hogeschool voor de Kunsten te Arnhem. Centraal in zijn werk staat de interactieve dialoog tussen mens en machine in de huidige maatschappij. De toeschouwer ervaart en ondergaat letterlijk zijn kunst. De machine speelt niet alleen met de menselijke drang de techniek te beheersen, maar wijst de mens ook op zijn grenzen en kwetsbaarheid. Goed voorbeeld daarvan is het meest recente werk van de Rotterdamse kunstenaar Run Motherfucker Run. Op een interactieve loopband rent de gebruiker zijn eigen weg door een virtuele nachtelijke stad, die op een groot scherm geprojecteerd wordt. Hij bepaalt zelf het tempo en de navigatie door de naargeestige havenstad, waarbij de machine de gebruiker zijn wil probeert op te leggen. Hierdoor ontstaat een subtiele balans tussen controle en discontrole.

De Nijs maakt met zijn werk het menselijk aanpassingsproces aan technische ontwikkelingen zichtbaar. Techniek wint niet per se in zijn werk. Soms leidt de techniek in eerste instantie tot desoriëntatie, maar wordt het vervolgens door de gebruiker ingelijfd, zoals het gewennings-proces dat reizigers met de eerste treinen en vliegtuigen hebben ervaren. Met dit proces speelt de kunstenaar in zijn werk Panoramic Acceleration (1999), waarbij de gebruiker - al ronddraaiend - twee ongelijk lopende videoloops met een joystick moet synchroniseren. Lukt dit, dan heeft de gebruiker zich aan de machinewerking aangepast. De Nijs thematiseert niet de vervreemding, maar zoekt nieuwe wegen bij het inzetten en beleven van techniek.

De kunstenaar exposeert regelmatig tijdens diverse nationale en internationale
mediafestivals: zijn werk stond onder andere in Sao Paulo, Quebec en Peking. In 2000 won De Nijs de Art Future 2000 Award in Taipei.

De Witteveen+Bos-prijs voor Kunst+Techniek is bestemd voor een kunstenaar, die de
discipli-nes kunst en techniek op een bijzondere manier verenigt en voor wie techniek dus veel meer is dan alleen een instrument. Witteveen+Bos wil met de prijs zijn bijzondere waardering uit-drukken voor de creativiteit, die zowel in het werk van de kunstenaar als in het werk van de ingenieur een grote rol speelt en die noodzakelijk is om vernieuwing tot stand te brengen. Eerdere winnaars waren Theo Jansen (2002), Felix Hess (2003) en Giny Vos (2004).

Witteveen+Bos is een raadgevend ingenieursbureau met 680 medewerkers, dat actief is in de sectoren water, infrastructuur, milieu en bouw. Opdrachtgevers zijn onder andere overheden, bedrijfsleven en verschillende soorten samenwerkingsverbanden. Het hoofdkantoor bevindt zich in Deventer. Daarnaast zijn er zeven vestigingen in Nederland en drie in het buitenland (Indonesië, Kazachstan, Letland). Witteveen+Bos behoort tot de top-tien van Nederlandse ingenieursbureaus.

bron:Witteveen+Bos