Max Havelaar introduceert nieuwe variant voordeelweken



Inhakend op alle bestaande Voordeelweken, Matsweken of  Hamsterweken geeft de Stichting Max Havelaar vanmiddag, samen met Minister Agnes van Ardenne voor Ontwikkelingssamenwerking, het startsein voor de Max Havelaar Voordeelweken.
Met de slogan Max Havelaar Voordeelweken: Geen korting. Wel voordeel vraagt Max Havelaar aandacht voor de voordelen voor boeren in ontwikkelingslanden. Zes fruitsoorten met het Max Havelaar Keurmerk - sinaasappelen, druiven, avocados, bananen, ananassen en mangos - worden belicht.

Onderzoek
We hebben uitgebreid representatief onderzoek gedaan naar de perceptie van kortingsweken. Daaruit blijkt dat iedereen het aantrekkelijk vindt, maar ook knaagt het gevoel dat ergens iemand de dupe wordt. Met name de kleine zelfstandige. Met de Max Havelaar Voordeelweken maken we een grote knipoog naar alle kortings- en voordeelweken. We geven geen korting, toch levert iedere aankoop wel direct voordeel op. Voor de boeren in de Derde Wereld. Als iedere Nederlander bijvoorbeeld elke week één sinaasappel koopt met het Max Havelaar Keurmerk, kunnen 25.000 gezinnen een fatsoenlijk inkomen krijgen, aldus Coen de Ruiter, directeur van Stichting Max Havelaar.
Minister Van Ardenne roept in haar toespraak de bedrijven op om het voor consumenten makkelijker te maken om duurzaam geproduceerde artikelen te kopen. 'We moeten de consumenten niet bekeren, maar verleiden. Verleiden met een aantrekkelijke prijs, een aantrekkelijke TV spot en een breed aanbod van aantrekkelijke producten. Door beter in te spelen op de belevingswereld en behoefte van de moderne burger anno 2006, kunnen we meer duurzame producten in de supermarktschappen zetten ', aldus de bewindsvrouw.
Voordeel
Belangrijkste boodschap van de campagne is dat het fruit met Max Havelaar Keurmerk voordeel oplevert voor boeren in ontwikkelingslanden. Dankzij deze handel onder de internationale Fairtrade-voorwaarden kunnen avocadoboeren in Mexico biologische producten gaan verbouwen, kunnen mangoboeren in Burkina Faso zelf de export gaan verzorgen en een vrachtauto kopen. Ananasboeren in Ghana krijgen bijvoorbeeld EHBO- training en er wordt een weg aangelegd naar hun dorp. En in alle gevallen geldt dat ze in ieder geval een kostendekkende minimumprijs ontvangen, zodat ze zelf hun ontwikkeling ter hand kunnen nemen.
Wie krijgt straks de rekening?
Uit onderzoek blijkt dat consumenten als belangrijkste nadeel van kortingsweken vooral de sluiting van de kleine buurtwinkel noemen. Daarop volgen ontslag van personeel en het sluiten van kleine supermarkten. De producent (boeren/tuinders) staat pas op de tiende plaats. Slechts 10% van de mensen denkt dat zij de rekening van al die kortingen betalen. Toch is dat vaak het geval.Kleine boeren in ontwikkelingslanden zijn al jaren de dupe van lage prijzen. Dat is dan ook de reden voor Max Havelaar dit voordeel onder de aandacht te brengen.
De voordeelsuper-on-tour
Om nog eens te benadrukken dat Max Havelaar opkomt voor de kleine boeren en plantagewerkers is de Voordeelsuper ontworpen. Deze supermarkt van 1,5 bij 2 meter trekt door heel Nederland om mensen te attenderen op het feit dat Max Havelaar ook zonder korting wel voordeel biedt, voor de boer. Na de start in Den Haag met minister van Ardenne zal de Voordeelsuper gerund worden door Jonnie Boer (van restaurant de Librije) in Zwolle, door Edward Sturing in Arnhem, door Karin Bruers in Tilburg en vele anderen. In iedere provincie zal de Voordeelsuper een stad of dorp aandoen en kunnen consumenten de zes soorten fruit van Max Havelaar kopen bij een bekende inwoner.
De fruitcampagne
De Max Havelaar Voordeelweken lopen tot en met 3 februari 2006. Fruit met het Max Havelaar Keurmerk is bij de meeste grote supermarkten te koop. Tijdens de Voordeelweken zit er een informatieboekje bij het fruit met daarin alle voordelen van Max Havelaar beschreven. Bovendien maken consumenten kans om zelf het voordeel van Max Havelaar te ontdekken met een reis naar een van de fruitplantages in Zuid-Afrika.

De campagne wordt ondersteund met een tv-commercial, de Max Havelaar Voordeelsuper-on-tour en de website www.maxvoordeelweken.nl Deze campagne is mogelijk gemaakt door ICCO, interkerkelijke organisatie voor
ontwikkelingssamenwerking. ICCO wil de positie van kansarme boeren en werknemers op plantages in ontwikkelingslanden verbeteren. Als zij een eerlijke prijs ontvangen voor hun producten, kunnen ze een betere toekomst opbouwen. Mede door ICCO is de markt voor eerlijk fruit opengebroken.
bron: Max Havelaar

 
 



Comments are closed.
%d bloggers liken dit: