De meldkamer van Politie Haaglanden is
ingrijpend vernieuwd. Burgemeester Deetman opende de nieuwe
meldkamer op woensdagochtend 22 november.Burgemeester Deetman
opende de meldkamer door een bericht in te spreken aan alle
meeluisterende eenheden. Bij de opening waren ook vertrekkend
Korpschef Mr G. Bouman, Brandweer Commandant Ing. R. Brons en
directeur GGD de heer T. van Dijk aanwezig.
Snelheid en efficiëntie
De nieuwe meldkamer is voorzien van vele
technische snufjes die de snelheid en efficiëntie van de
politie verhogen. De introductie van C2000 was de aanleiding voor
de vernieuwing: de mogelijkheden die de nieuwe technieken boden
maakten dat er een forse aanpassing nodig was. Naast de technische
aanpassingen is gekeken hoe er meer samengewerkt kon worden tussen
brandweer, ambulance en politie.
Reactie waarborgen
De meldkamer centralist kan nu meteen zien
welke auto het dichtst bij is en dus het incident kan afhandelen.
Dat betekent een flinke tijdwinst. Momenteel zijn alleen nog de 40
auto’s in de noodhulpdienst te zien. Straks bestaat de
mogelijkheid om in de meldkamer alle 150 politie-auto’s in de
regio te zien. De meldkamer heeft het overzicht om de auto’s
te herpositioneren zodat de reactietijd gewaarborgd blijft. Een
enorme winst in snelheid en efficiëntie.
‘Bij de volgende kruising
rechtsaf’
Een ander snufje heeft te maken met het
navigatiesysteem VDO Dayton. De meldkamer krijgt voor het eind van
het jaar de mogelijkheid om informatie over te seinen. Naast
incident- en locatiegegevens worden de locatiecoördinaten naar
het systeem gestuurd. De surveillanten krijgen dan meteen door dat
ze ‘bij de volgende kruising rechtsaf’ moeten.
Momenteel draait er een pilot met Bureau Laak en Bureau Hoefkade.
De resultaten zijn bemoedigend.
bron:Politie Haaglanden