De effecten van de sinds 1 juli dit jaar geldende regeling voor BPM-vrijstelling voor grijs kentekens zijn desastreus voor de bedrijfswagensector. De verkopen zijn met meer dan de helft gedaald vergeleken met 2004. MKB-Nederland vindt dat de regeling daarom zo snel mogelijk moet worden herzien.

In een brief aan staatssecretaris Wijn van Financiën vraagt de mkb-koepel om ondernemers de BPM (Belasting Personenauto's en Motorrijwielen) bij aanschaf gewoon niet meer te laten betalen. Nu betaalt de fiscus deze achteraf terug. Echter, dat duurt lang. Banken zijn vaak niet bereid dit bedrag dat kan oplopen tot 10 duizend euro bovenop het aanschafbedrag, te lenen. Veel ondernemers kunnen daardoor geen nieuwe bedrijfswagen meer kopen.

De bedrijfsautobranche loopt hierdoor op jaarbasis zo'n 700 miljoen euro omzet mis. Dit betekent onherroepelijk een golf van ontslagen en faillissementen in deze branche. Ook werknemers die in de auto moeten rijden ondervinden een lastenverzwaring van zo'n duizend euro netto per jaar. Dit komt omdat de basis voor de bijtelling onbedoeld is verhoogd met zo'n 45 procent. De administratieve rompslomp voor de Belastingdienst en de bedrijfswagenbranche zijn bovendien enorm.

bron:MKB