Nederland beschikt, na Zwitserland, over het beste vestigingsklimaat voor Europese
hoofdkantoren en scoort zowel goed op kostenfactoren (kantoorkosten, belastingen) als kwalitatieve factoren (infrastructuur). Dit is de conclusie van een onderzoek, uitgevoerd door Ernst & Young op verzoek van staatssecretaris Karien van Gennip, naar de populariteit van zeven Europese landen, waaronder Nederland, als vestigingsplaats voor Europese hoofdkantoren.
Aanleiding was een onderhoud (eind vorig jaar) met bestuursvoorzitter Michel Tilmant van bank en verzekeraar ING, waarin hij waarschuwde voor een scenario waarin Nederland en België geconfronteerd zouden worden met een uittocht van Europese hoofdkantoren, met in hun kielzog ook andere activiteiten van diezelfde buitenlandse bedrijven.
Het onderzoek, gebaseerd op onder meer interviews met beslissers van honderd
hoofdkantoren, geeft aan dat er geen sprake is van massale verplaatsing van Europese hoofdkantoren. Nederland zag net als de overige onderzochte landen, (België, Luxemburg, Frankrijk, Duitsland, Verenigd Koninkrijk, Zwitserland), behalve Duitsland (grillig patroon) en België (stabiel patroon), een stijging van nieuwe Europese hoofdkantoren in de periode 1997 2000 en een daling in de jaren daarna. Onder de hoofdkantoren bevindt zich geen enkele verplaatsing vanuit Nederland naar een ander land.
Drie bedrijven hebben hun hoofdkantoor verplaatst vanuit het Verenigd Koninkrijk naar Nederland, à©à©n bedrijf vanuit Duitsland naar Nederland. Nederland slaagt er
dus in Europese hoofdkantoren aan te trekken, die oorspronkelijk in een ander land waren gevestigd.
Het Verenigd Koninkrijk is de meest populaire bestemming van Europese hoofdkantoren, met een gemiddeld marktaandeel van meer dan 60% in de periode 1997-2003. Op respectabele afstand volgen Frankrijk (10%), Duitsland (9%), Nederland (8%) en Zwitserland (7%). Nederland en Zwitserland scoren - gerelateerd aan hun omvang - goed. België heeft een marktaandeel van 5%. Bijna 80% van de projecten is afkomstig uit de Verenigde Staten. Amerikaanse bedrijven blijken, vanwege de taal en Angelsaksische cultuur, een vrijwel automatische voorkeur voor initiële vestiging in het Verenigd Koninkrijk te hebben. Als belangrijkste locatiefactor voor de vestiging van een hoofdkantoor wordt de nabijheid tot klanten genoemd. Transport en bereikbaarheid staat op de tweede plaats, gevolgd door kwaliteit en beschikbaarheid van arbeid, belastingen en centrale ligging. De geïnterviewde bedrijven in Nederland waarderen het Nederlandse vestigingsklimaat met een 7,8. Dat komt overeen met het gemiddelde cijfer van de zeven onderzochte landen (7,9). De vestigingen in Frankrijk tonen zich het minst tevreden (6,8). Van hen zou bijna de
helft nu een andere locatie kiezen.
bron:EZ
Bekijk ook deze populaire persberichten
Popular
- Guus Meeuwis’ Groots Overzee concert dit jaar op Texel
- Gratis online meting organisatiecultuur
- Tas ballonnen achtergelaten op Den Haag CS, verdachte geeft zichzelf aan
- ATN Arab IPTV box: meer dan Arabische 500 TV zenders in HD-ready kwaliteit zonder schotel!
- Digital Yuan wordt beschouwd als “Hoogste Potentiële Opbrengst” Investering