Nederlands tapijt internationale bestseller



Terwijl het in de Nederlandse textielindustrie door concurrentie uit lagelonenlanden al een tijd bergafwaarts gaat, boekt de tapijtindustrie succes. Tot 2003 werden in dit segment elk jaar forse omzettoenames gerealiseerd, waardoor hun omzetaandeel in de totale Nederlandse textielindustrie opliep tot 40 procent.

Ondanks een omzetdaling ten opzichte van het jaar ervoor bereikte de Nederlandse tapijtindustrie in 2003 bovendien de tweede plek op de wereldranglijst van tapijtexporteurs. Het belangrijkste product is getuft tapijt.

Getuft tapijt belangrijkste product
In 2003 realiseerde de tapijtindustrie bijna 840 miljoen euro omzet waarvan 80 procent met getuft tapijt, 11 procent met vilten vloer en 5 procent met geweven tapijt. De productie van getuft tapijt alleen bedroeg in 2003 bijna 135 miljoen m2. Hiermee kan een kamerbreed (4 meter) getuft tapijt worden gelegd op bijna 34 duizend kilometer snelweg.

In de tapijtindustrie waren in 2003 ruim 60 bedrijven met personeel actief. Het kloppend hart van de tapijtindustrie bevindt zich in de Kop van Overijssel en de Achterhoek. Deze tak van de industrie bood in 2003 werk aan 3 000 mensen. De tapijtindustrie ontleent zijn oorsprong aan de praktijk van het vlechten van biezenmatten.

Tweede op wereldranglijst
Na België was Nederland in 2003 de belangrijkste tapijtexporteur ter wereld. Nederland liet daarmee grote tapijtproducenten als India de Verenigde Staten en Iran achter zich. Tweederde van de Nederlandse productie belandt in het buitenland. De top 5 van de landen waar de tapijten in het afgelopen jaar naar toe zijn geëxporteerd bestond uit Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, België, Frankrijk en Polen. Samen kochten zij bijna driekwart van al het geëxporteerde tapijt.

Verkoop in eigen land daalt
In 2003 daalde de omzet van de Nederlandse tapijtindustrie met 4 procent. In dat jaar steeg de export van tapijten zowel in volume als in waarde en daalde de invoer. Dit betekent dat de omzetdaling toen uitsluitend het gevolg was van een daling van de verkoop in ons eigen land. De afzet naar het buitenland nam ook in 2004 weer toe.

De omzetdaling in Nederland in 2003 hangt samen met het bestedingspatroon van huishoudens en met concurrentie van andere producten. Een gemiddeld huishouden geeft sinds 2002 elk jaar minder geld uit aan binnenhuisinrichting. Bovendien nemen uitgaven aan laminaat en parket toe terwijl de uitgaven aan tapijt en vloerkleden afnemen.

bron:CBS



Comments are closed.
%d bloggers liken dit: