Via de media is vandaag bekendgemaakt dat de Tilburgse koekfabrikant Van der Breggen de merknaam van de door de onderneming gemaakte negerzoenen wijzigt in 'Buys Zoenen'. Het bedrijf reageert daarmee op suggesties dat de naam van deze oerhollandse lekkernij racistisch is. Image Media&TV handhaaft juist de naam Negerzoenen in de titel van de nieuwe talkshow Negerzoenen&Jodekoeken, die sinds kort te zien is op  regionale commerciele televisie. Daarmee neemt de tv-producent afstand van het  politiek-correcte karakter dat ten grondslag ligt aan de  koerswijziging bij Van der Breggen.

“In onze talkshow gaat het er juist over dat begrippen als negerzoen en jodekoek diepgeworteld zitten in onze samenleving. Het is dus onzin om dat te gaan ontkennen”, aldus Jeroen Grob, co-presentator van Negerzoenen&Jodekoeken en creatief eindverantwoordelijk bij producent Image Media&TV. “Blijkbaar moet het woord negerzoen nu opeens uit de Nederlandse taal verdwijnen. Maar als je dit soort termen gaat censureren, krijgen we een hele rare wereld. Wij zullen onze programmatitel dus juist doorzetten, op steeds meer televisiezenders.” Negerzoenen&Jodekoeken wordt sinds begin vorige maand geproduceerd voor een aantal commerciele regionale omroepen. In deze vernieuwende talkshow schuiven wekelijks bekende Nederlanders bij de presentatoren Mildred Roethof en Jeroen Grob aan tafel. Politici, acteurs, presentatoren en sporters delen lief en leed met de kijker. Ook actuele discussies die in een desbetreffende regio spelen, worden ongecensureerd besproken. Volgens critici is Negerzoenen & Jodekoeken een aanwinst voor televisieland. In de eerste serie afleveringen zijn onder meer Jan Marijnissen, Maik de Boer, Chazia Mourali, Henk van der Meijden, Bas van Toor, Xandra Brood, Dick van der Toorn, Henk Westbroek, Mike Starink, Imca Marina, Emile Ratelband, Sjaak Bral, Regilio Tuur, Milika Peterzon en Ciska Dresselhuys op een opzienbarende manier te gast.
bron:Image Media

Bekijk ook deze populaire persberichten

Trending

Popular