De aangepaste regeling voor de auto van de zaak, die de Tweede Kamer deze week via een motie heeft aangenomen, kan wat MKB-Nederland betreft direct de prullenbak in. De regeling was bedoeld om het kabinetsbeleid te vereenvoudigen, maar sorteert geen effect. De administratie van werkgevers zal vanaf volgend jaar complexer en mogelijk zelfs onuitvoerbaar zijn door de nieuwe autoregeling. MKB-Nederland wil dat kabinet en parlement de plannen intrekken of een beter alternatief ontwikkelen.

Met ingang van 1 januari moet de werkgever loonbelasting gaan inhouden over de auto die de zaak beschikbaar stelt, zoals bestelbusjes en -auto's. Voorheen viel de bedrijfsauto onder de inkomstenbelasting die werknemers zelf betalen. De wijziging betekent een forse extra administratieve last voor werkgevers. Per auto moeten zij het privà©-gebruik registeren à©n controleren.

MKB-Nederland vreest dat dit zal uitmonden in een administratieve chaos. Een ander bezwaar is dat de belastinginspecteur de werkgever behalve een naheffing ook een boete kan opleggen indien blijkt dat er iets niet klopt. In tegenstelling tot de naheffing is die boete niet te verhalen op de werknemer. MKB-Nederland vindt dit onaanvaardbaar.

bron:MKB