Nieuwe verbindingen en nieuwe stations in 2008



NS heeft de plannen voor de dienstregeling
2008 in grote lijnen gereed. Met deze dienstregeling die op 9
december 2007 ingaat wordt - zoals vorig jaar al aangekondigd - de
volgende stap gezet op weg naar nog meer verbeteringen in 2009. Per
saldo krijgen tienduizenden reizigers vanaf eind 2007 te maken met
betere reismogelijkheden. NS draagt met dit verbeterde aanbod
verder bij aan het bereikbaar houden van Nederland. De voorstellen
zijn ter advisering voorgelegd aan de consumentenorganisaties,
verenigd in het LOCOV.

De veranderingen in 2008 worden vooral
mogelijk door het gereedkomen van nieuwe spoorweginfrastructuur:
derde perron Hilversum, nieuwe perrons Sloterdijk Hemboog,
Hogesnelheidslijn en Betuweroute. Verder worden veranderingen
voorbereid naar aanleiding van de ervaringen met en de reacties op
de dienstregeling die op 10 december 2006 is ingevoerd.

Een korte samenvatting:

West-Friesland wordt opgenomen in het
Intercitynetwerk. Er gaan 2x per uur (in de spits 4x per uur)
Intercity's rijden die tussen Enkhuizen en Hoorn overal stoppen en
dan als Intercity naar Amsterdam Centraal rijden. En 2x per uur
Sprinters van Hoorn Kersenboogerd naar Schiphol - Hoofddorp, die
overal stoppen, ook op het nieuwe station Purmerend Weidevenne en
langs de nieuwe perrons op de Hemboog bij Amsterdam Sloterdijk.

Hilversum wordt Intercity station.
Voortaan stoppen hier de Intercity's uit
Groningen/Leeuwarden/Enschede/Berlijn naar Duivendrecht - Amsterdam
Zuid - Schiphol v.v. en de Intercity's Deventer - Amersfoort -
Amsterdam Centraal v.v.

Overstappen tussen deze treinen wordt
gemakkelijk: gewoon het perron oversteken, in plaats van trappen
lopen in Amersfoort.

De huidige Sneltrein tussen Amersfoort en
Amsterdam Centraal wordt een Sprinter. Hierdoor krijgen de stations
Hilversum Noord, Bussum Zuid, Diemen en Amsterdam Muiderpoort 4
treinen per uur.

In 2009, als de hogesnelheidstreinen hun
volledige dienstregeling rijden, kunnen de Intercity'¦s uit
Noord- en Oost-Nederland en Berlijn doorrijden naar Leiden en Den
Haag Centraal.

In Den Haag Laan van NOI gaan 2x per uur
Sneltreinen Breda - Rotterdam - Haarlem Amsterdam stoppen, voor een
betere overstap op stoptreinen en op RandstadRail. In 2009, als de
hogesnelheidstreinen hun volledige dienstregeling rijden, wordt
Laan van NOI opgenomen in het Intercitynetwerk.

In overleg met de provincie Zeeland is
besloten alle negen stations in Zeeland 2x per uur te gaan bedienen
met een Intercity Vlissingen – Rotterdam –
Amsterdam.

In 2008 is er ruimte gereserveerd om de
eerste treinen van High Speed Alliance over de hogesnelheidslijn te
rijden: 1x per uur Amsterdam – Breda en 1x per uur Amsterdam
– Brussel. Met een snelheid van 160 km/h bedraagt de
reistijdwinst 40 minuten.

De provincie Noord-Brabant wil graag een
aansluiting op het NS Nachtnet. en heeft daar een financiële
bijdrage voor over. Het is de bedoeling dat in de nachten volgend
op donderdag, vrijdag en zaterdag het NS Nachtnet wordt verlengd
van Utrecht naar ’s-Hertogenbosch en Eindhoven en van
Rotterdam via Dordrecht naar Breda, Tilburg en Eindhoven.
Realisering van dit plan hangt af van de beschikbaarheid van de
sporen in de nacht, wanneer ook goederenvervoer en onderhoud ruimte
opeisen.

Het is gelukt om de brugopeningen van de
IJsselbrug bij Zwolle aan te passen. Hierdoor kan enige minuten
rijtijdwinst geboekt worden tussen Amersfoort en Zwolle. Dit maakt
het mogelijk de aansluiting in Zwolle naar Kampen te verbeteren.
Ook wordt de reistijd naar Noord-Nederland korter.

NS gaat er van uit dat voldoende
goederentreinen van de route Rotterdam – Utrecht –
Arnhem – Duitsland ‘verhuizen’ naar de
Betuweroute; dan kunnen de Intercity’s Leiden – Utrecht
3 minuten rijtijdwinst boeken tussen Woerden en Utrecht
Centraal.Deze voorstellen voor het Spoorboekje 2008 leveren per
saldo voor zo’n

bron:NS



Comments are closed.
%d bloggers liken dit: