NMa beboet Telegraaf wegens overtreding fusievoorschrift



De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) heeft een boete van EUR 22.500 opgelegd aan De Telegraaf Media Groep N.V. De boete is opgelegd wegens het overtreden van een voorschrift dat verbonden is aan de vergunning voor de overname in 2000 van Dagblad De Limburger door De Telegraaf. De Telegraaf was reeds uitgever van het Limburgs dagblad. Het voorschrift houdt in dat De Telegraaf de commerciële en redactionele onafhankelijkheid van beide dagbladen dient te waarborgen.

Mede naar aanleiding van mediaberichtgeving heeft de NMa in 2002 onderzoek gedaan naar de naleving van het vergunningvoorschrift door De Telegraaf. In die periode heeft de Telegraaf de organisatie en werkwijze van beide dagbladen aangepast. De NMa is hiermee akkoord gegaan, mits De Telegraaf zich zou houden aan de voorschriften van de vergunning.

De NMa heeft in 2004, mede naar aanleiding van een klacht, opnieuw onderzoek gedaan naar de naleving van het vergunningvoorschrift. Daaruit blijkt dat er in strijd met het vergunningvoorschrift geen sprake is van twee zelfstandige bladen, maar van één nieuwsorganisatie waarbij het redactioneel en commercieel beleid tussen De Limburger en het Limburgs Dagblad wordt afgestemd. Kopij wordt onbeperkt uitgewisseld en de mogelijkheden voor de dagbladen om zich van elkaar te onderscheiden worden niet benut om onderling te concurreren. Daarom heeft de NMa besloten een boete op te leggen.

Een verzoek van De Telegraaf om het voorschrift op te heffen heeft de NMa in juli van dit jaar afgewezen. Vorige week heeft De Telegraaf opnieuw een verzoek ingediend om het vergunningvoorschrift op te heffen. Dit verzoek is op nieuwe gegevens gebaseerd. De NMa verwacht hierover binnenkort een besluit te nemen. 

bron:NMA



Comments are closed.
%d bloggers liken dit: