OHRA start radiojournaal over veranderingen in de zorg



Ruim voor de publieke voorlichting van de overheid, begint verzekeraar OHRA met een grote voorlichtingscampagne over wat er nu werkelijk op zorggebied verandert met de komst van de nieuwe basisverzekering. Vanaf vandaag, 6 juni, komt OHRA vijf keer per week direct na het 8 uur journaal in de ochtend met een eigen voorlichtingsjournaal. In de 'Minuut van OHRA', wordt op Radio 3FM en Radio 538 een actueel thema over de veranderingen in de zorg behandeld. De items behandelen praktische consumentenvragen en zijn informatief en actueel.

OHRA legt in het eigen journaal een ogenschijnlijk ingewikkelde zaak uit in eenvoudige consumententaal. Binnen één minuut weet de consument waar hij aan toe is, aldus het bedrijf. Uit recent onderzoek bleek dat het merendeel van de Nederlandse bevolking weinig weet over de inhoud van de nieuwe zorgverzekeringswet en wat er specifiek voor hem of haar verandert. De 'Minuut van OHRA' is na elke uitzending ook te beluisteren via de website van OHRA: www.ohra.nl

Publieke voorlichting moet vroegtijdig van start
'Eenvoudige, heldere en no-nonsense voorlichting is heel hard nodig', aldus Pierre de Rooij, directeur Zorg & Inkomen bij OHRA. 'Daar schort het nog wel eens aan. En dat terwijl de Nederlander in het algemeen totaal niet weet wat er gaat veranderen en wat dit voor hem, haar of de familie betekent. We zijn van mening dat ook wij als verzekeraar een gedeelde verantwoordelijkheid hebben, samen met overheid en zorgverleners, om in die publieke voorlichting te voorzien. We willen absoluut vermijden dat de voorlichting niet tijdig start en onbegrijpelijk is voor de consument. Het is immers een uitdaging om de gemiddelde Nederlander eenvoudig uit te leggen dat onze zorg transparanter wordt, dat het voordelen oplevert omdat je keuze hebt en zelf kunt bepalen door wie je geholpen wordt. We moeten alle Nederlanders dus in eenvoudige taal, met sprekende voorbeelden betrekken bij de veranderingen die gaan komen, uitleggen wat daarvan de consequenties zijn en zo vermijden dat de burger zich 'op afstand'gezet voelt.'

OHRA blijft qua opzet en invulling van het eigen radiojournaal heel dicht bij haar bedrijfsfilosofie. De Rooij vervolgt: 'Als direct writer werk je zonder tussenpersonen en omdat je altijd direct klanten aan de telefoon hebt, vereist dat een heldere en snelle werkwijze. Dus ook duidelijke antwoorden op klantvragen. Dat hebben we doorgetrokken naar onze publieke voorlichting. Zo weten luisteraars binnen een minuut waar zij aan toe zijn. Er komt de komende jaren heel veel op hen af. Dat zijn enerzijds veranderingen waaraan iedereen moet wennen. Anderzijds moet je de Nederlander bewuster maken van het feit dat hij in de toekomst meer en meer invloed kan uitoefenen op de kwaliteit van zijn individuele zorg. Voorwaarde is dan wel dat hij moet weten waar het over gaat en hoe hij dat kan doen.'

bron:OHRA



Comments are closed.
%d bloggers liken dit: