Afgelopen zaterdag 15 juli, heeft ProRail de ontkoppeling van de sporen ten behoeve van RandstadRail succesvol afgerond. De Zoetermeer Stadslijn en de Hofpleinlijn zijn nu volledig losgekoppeld van het landelijke spoorwegnet. ProRail heeft de laatste jaren hard gewerkt aan de ombouw van de Hofplein- en Zoetermeer Stadslijn in verband met de komst van deze nieuwe light-railverbinding. Zo zijn alle bestaande NS-stations omgebouwd en zijn er een aantal nieuwe haltes aangelegd. Daarnaast is zo’n 150 kilometer spoor aangepast om RandstadRail vanaf 3 september 2006 te kunnen laten rijden.
Ontkoppeling van sporen
Op zaterdag 15 juli heeft ProRail de ontkoppeling van de sporen ten behoeve van RandstadRail succesvol afgerond. NS kan nu zonder problemen haar huidige dienstregeling handhaven én RandstadRail kan volgens haar nieuwe dienstregeling gaan rijden.
Hiervoor zijn op Den Haag Centraal de sporen 11 en 12 definitief van het landelijke spoorwegnet losgekoppeld. Die sporen werden tot voor kort gebruikt door NS voor de reizigerstreinen in de richting Leiden; deze treinen zullen voortaan van andere sporen vertrekken.
Verder is op de grens van Den Haag en Leidschendam-Voorburg een zogenaamde ‘vrije kruising’ aangelegd. Deze ongelijkvloerse kruising is zaterdag 15 juli jl. door ProRail opgeleverd zodat straks de ‘lichte’ treinen van RandstadRail en de ‘zware’ van NS elkaar kunnen kruisen. De beide systemen werken onafhankelijk van elkaar. ProRail is als gedelegeerd opdrachtgever verantwoordelijk voor de (om)bouw van haltes en sporen van het RandstadRail-tracé.
Geschiedenis
Van de twee spoorlijnen kent de Hofpleinlijn, de eerste geëlektrificeerde spoorlijn in Nederland, de langste staat van dienst. Vanaf 1 oktober 1908 was het voor reizigers mogelijk om gebruik te maken van de diensten van de Zuidhollandsche Electrische Spoorweg Maatschappij (ZHESM). In 30 minuten tijd kon men reizen van Rotterdam Hofplein en Scheveningen (Kurhaus) v.v. Tijdens de tweede Wereldoorlog werd het oude station Rotterdam Hofplein gebombardeerd. De rest van de spoorlijn is redelijk ongeschonden uit de oorlog gekomen. In 1953 werd Scheveningen voor het laatst aangedaan, sinds die tijd rijden treinen van NS tussen Rotterdam Hofplein en Den Haag Centraal.
De Zoetermeer Stadslijn kent een veel kortere geschiedenis. Op 3 februari 1972 ging de regering akkoord met de aanleg van de Zoetermeer Stadslijn. Een aantal jaren later, in 1975, werd werkelijk begonnen met het aanleggen van de spoorlijn. Op 20 mei 1977 werd het eerste deel van de Zoetermeer Stadslijn geopend door Z.K.H. Prins Bernard. Ongeveer een jaar later, op 27 mei 1978, werd het traject Palenstein-Seghwaert in gebruik genomen.
Met de komst van RandstadRail is een nieuw tijdperk voor de beide lijnen aangebroken. RandstadRail biedt reizigers straks een snelle, comfortabele verbinding tussen Rotterdam, Den Haag en Zoetermeer. Stadsgewest Haaglanden en Stadsregio Rotterdam spelen met de realisatie van deze nieuwe lightrail-verbinding in op de wensen van de hedendaagse reiziger.
bron: ProRail