Vanmiddag kondigde de Inspectie Verkeer en Waterstaat een vliegverbod aan van een maand voor de sinds 1992 actieve Turkse luchtvaartmaatschappij Onur Air. Onur Air vervoert jaarlijks 1.400 miljoen passagiers, waarvan circa 350.000 vanuit Nederland. Andere landen zijn;  België, Duitsland, Zwitserland, Groot-Brittannië, Ierland, Italië, Spanje en Oostenrijk waar zich geen problemen voordoen, ondanks de daar ook geldende veiligheidseisen. Wekelijks zijn er 300 vluchten naar Europa, waarvan 75 naar Nederland. De luchtvaartmaatschappij is zeer teleurgesteld in het besluit van de inspectie en bekijkt wat voor stappen er genomen kunnen worden.

"Onur Air is een luchtvaartmaatschappij die staat voor veiligheid, betrouwbaarheid en service. Door het aangekondigde vliegverbod en de berichtgeving in de afgelopen weken is helaas een ander beeld ontstaan. Onterecht, want wij doen er alles aan om onze vliegtuigen in goede technische staat te houden," aldus  Esat Aksak, General Manager van Onur Air in Nederland. "Al Sinds 1992 voert Onur Air vluchten uit tussen Turkije en diverse Europese landen en daarbij hebben zich tot dusver geen serieuze incidenten voorgedaan. Als zich iets voordeed heeft ons personeel steeds adequaat en professioneel gehandeld. Dat geldt zowel voor de terugkeer naar Schiphol op 3 mei 2005 als voor het afbreken van de start in Turkije op 11 mei. Wij accepteren het aangezegde verbod dan ook niet en beraden ons op de te nemen stappen. "

De motor van de op 3 mei 2005 naar Schiphol Airport teruggekeerde Airbus is inmiddels onderzocht door de Duitse organisatie MTU. De oorzaak van de problemen met de motor zijn op dit moment nog niet bekend, maar niet uitgesloten wordt dat de schade is veroorzaakt door een voorwerp van buitenaf.
De betrokken motor had er 5920 vlieguren en 1980 vluchten opzitten, terwijl de gemiddelde levensduur van dit type motor op 10.000 vlieguren en 2500 vluchten staat.

Kwaliteit personeel
Naast de zorgvuldigheid rond het onderhoud van de vliegtuigen besteedt Onur Air ook veel aandacht aan de kwaliteit van haar personeel. Directeur Vluchtveiligheid en Kwaliteit, Seza Yaliz, wijst er dan ook op dat de piloten van Onur Air de enige juiste beslissing hebben genomen door tijdens een motorstoring op 3 mei 2005 terug te keren naar Schiphol Airport. Daarnaast heeft ook de piloot op Turkse luchthaven juist gehandeld door een start af te breken. " De handelswijze van de piloten wijst er op dat ze goed op hun taken zijn berekend. Zij hebben steeds gehandeld volgens de normen en procedures zoals die voor de desbetreffende toestellen gelden à©n volgens de voorschriften van de Rijksluchtvaartdienst", zegt Aksak.

Consequenties vakantiegangers
Aksak: "De beslissing van de Nederlandse regering heeft ook gevolgen voor de circa 8.000 Nederlandse vakantiegangers, die momenteel in Turkije verblijven. Wij onderzoeken momenteel alle mogelijkheden om deze passagiers op een gepaste manier terug te krijgen in Nederland.

bron:Onur Air

Bekijk ook deze populaire persberichten

Trending

Popular