Ook Letech moet de groenten van Hak hebben



HAK marktleider in groenteconserven, ondermeer bekend van de slagzin 'U moet de groenten van HAK hebben' heeft haar buitendienst geautomatiseerd met het BIOS CRM-systeem van Letech uit Leusden. Na de implementatie van het pakket hoopt men een interessante omzetverbetering te realiseren en verwacht men bij Hak ook een bijdrage te kunnen leveren aan een beter rendement voor de ondernemer.

Eigen buitendienst
Zoals zovele bedrijven is ook voor Hak de buitendienst van groot belang. Met visconservenfabrikant John West werd een partner voor de buitendienst gevonden om verkoopactiviteiten, productintroducties en schappresentaties te ondersteunen. Erwin Moeskops, field sales manager bij HAK: "Onze keuze voor John West is een logische. Wij zijn beide marktleider en verkopen beide conserven. De boodschappen aan de consument zijn bijna hetzelfde; conserven zijn gemakkelijk in het gebruik, gezond en lekker! En bovendien op de winkelvloer gebeurt het, reden te meer om de buitendienst adequaat toe te rusten."

Het gaat Moeskops om het 'schap', of zoals hij toelicht: "Een schap dat op orde is brengt zo maar 20 procent extra omzet". De buitendienst fungeert als de ogen en oren voor beide partijen, stelt Moeskops. "De buitendienst is onze informatieleverancier, zij weten wat er in het veld speelt en zorgen voor een beter contact tussen fabrikant en de ondernemer. Wij vertalen die informatie vervolgens in beleid en acties, welke toegevoegde waarde door de ondernemers als waardevol wordt ervaren". Als een andere taak van een buitendienst ziet Moeskops het versneld plaatsen van nieuwe producten met een goede marge.

BIOS CRM
De buitendienst verzamelt op locatie de meest elementaire gegevens, die vervolgens op een laptop worden ingebracht. Met het gebruikersvriendelijke BIOS CRM programma van Letech heb je alles bij de hand, van klanthistorie tot order tot en met routeplanner. Naast de standaard CRM-elementen kan in BIOS ook formule- en assortimentsbeheer, ordermogelijkheden, ruimte voor kenmerken, account management, urenverantwoording, declaraties, klanthistorie, verkoopacties, klantinformatie, productinformatie, marktinformatie, orderadministratie, gespreksnotities, enquêtemogelijkheden en schappenplanmanagement worden bijgehouden.

Nieuwe producten, nieuwe acties
Ondanks dat HAK al jaren bekend staat als een van Nederlands grootste groenteconservenbedrijven is dat beeld aan het verschuiven. Zo creëerde Hak een aantal nieuwe categorieën zoals de verkoop van Rood Fruit, Zon&Fruit, Zuurwaren en Fruit Fusion. Moeskops: "We zijn al een tijd bezig die categorieën te upgraden, waarmee we het -door een goede marge en de juiste innovaties- ook extra interessant voor ondernemers maken" . Als voorbeeld noemt hij de laatste geïntroduceerde variant van Verwenfruit: Rabarbercompote Framboos Cranberry. " De verkoopcijfers waren buiten iedere verwachting", besluit hij.



, ,

Comments are closed.
%d bloggers liken dit: