Een Oostenrijkse rechtbank doet uitspraak in het voordeel van Anheuser-Busch en verhindert daarmee de pogingen van de Tsjechische brouwer Budjovicky Budvar om 'Bud' te beschermen als geografische indicatie. De rechtbank in Salzburg concludeerde dat de naam 'Bud' geen verwijzing is naar een geografische plaats in Tsjechië en kan daarom niet beschermd worden in Oostenrijk door een bilateraal verdrag tussen Oostenrijk en Tsjechië. 

Deze beslissing is consistent met uitspraken van andere Europese rechtbanken dat 'Bud' geen geografische plaats in Tsjechië is. Het is een belangrijke overwinning voor Anheuser-Busch in het langlopende geschil over het handelsmerk met de Tsjechische brouwer en volgt op eenzelfde beslissing van de rechtbank in Wenen afgelopen december. 
 
 
'Dit is nog een belangrijke beslissing in het voordeel van Anheuser-Busch en à©à©n die een sterk precedent zou kunnen scheppen voor volgende zaken in Europa,' zei Steve Burrow, CEO en president van Anheuser-Busch International Inc. 'Door de pogingen van Budejovicky Budvar af te wijzen om de naam 'Bud' te beschermen als een geografische naam, heeft de rechtbank in Salzburg de weg gebaand voor Anheuser-Busch om de naam 'Bud' onbelemmerd te gebruiken in Oostenrijk.' 
 
 
De rechtbank heeft bovendien bepaald dat 'Bud' niet op verwarrende wijze gelijk is aan de handelsmerken 'Budweiser Budvar', 'Budweiser Budbrau' of 'Budweiser' van Budejovicky Budvar. 
 
 
De uitspraak van de Oostenrijkse rechtbank volgt vlak na een uitspraak vorige maand toen een onderhandelingscomità© met betrekking tot een geschil van de World Trade Organisation besloot dat vroegere handelsmerken over het algemeen volgen op latere geografische indicaties. Door deze beslissing werden de pogingen van Budejovicky Budvar tot stilstand gebracht om te kunnen rekenen op de registratie van Budejovicky Pivo om het gebruik van 'Budweiser' te rechtvaardigen in de hele Europese Unie. 
 
 
Anheuser-Busch heeft nationale registraties voor 'Budweiser' of 'Bud' in 20 van de 25 landen van de Europese Unie en verkoopt 31 procent van haar buitenlandse volume bier in de Europese regio. 
 
bron:Anheuser-Busch

Bekijk ook deze populaire persberichten

Trending

Popular