Oplevering twee ferry.s in recordtijd door Croon



Croon Elektrotechniek levert op woensdag 20 april twee simultaan gebouwde ferry.s op. Door de toepassing van onder meer prefab kon de installatieklus binnen een recordtijd van acht maanden worden uitgevoerd. De twee identieke ferry.s van 125 meter lengte, bestemd voor het Deense ferrybedrijf BornholmsTrafikken, zijn gebouwd op scheepswerf de Merwede te Hardinxveld-Giessendam en scheepswerf de Volharding te Harlingen.  

De oplevering van deze twee ferry.s in acht maanden toont de kracht van de Nederlandse scheepsbouw., vertelt Eric van der Hammen, manager Croon in Marine & Offshore. .Als het gaat om snelheid en hoge kwaliteit, dan is Nederland de aangewezen partner in scheepsbouw..   
 
De ferry.s moesten om commerciële redenen met spoed worden opgeleverd. Opdrachtgever BornholmsTrafikken had toestemming van de Deense regering gekregen om in de zomer van 2005 tussen het vaste land en het eiland Bornholm te varen. Om aan de uitdagende opleveringstijd te kunnen voldoen heeft Croon, onderdeel van TBI in techniek, synchroon gewerkt op de beide werven. 
 
Er zijn in beide ferry.s ruim 3000 kabels met een lengte van meer dan 100 kilometer en 60 verschillende installaties geïnstalleerd. Daarmee worden onder andere 1600 alarmpunten gecontroleerd. Om deze complexe infrastructuur met kilometerslange kabelbanen te integreren met de overige voorzieningen aan boord (aandrijving, luchtbehandeling, horeca, watervoorzieningen, brandmeldinginstallaties, closed circuit television et cetera), is veel gebruik gemaakt van prefab. .In de Croonwerkplaatsen zijn per component de juiste kabelbanen, schakelborden, -panelen en motor control centers samengesteld. Kabels kregen een eigen code voor een specifiek doel. Zo was het ter plekke een kwestie van het juiste nummer op de juiste plek aansluiten. Het verhoogt de kwaliteit, verlaagt de kosten en betekent winst in tijd.. 
 
Brand is een groot gevaar op een ferry. Op de verschillende dekken heeft Croon daarom .shutters. aangelegd. .Met één druk op de knop wordt een heel compartiment van de ferry van alle ventilatie afgesloten.. Zogenaamde brandzones worden hiermee ingekaderd. Als ze al niet automatisch door de brandmeldcentrale zijn geregistreerd. .Zo hebben we in de machinekamer een dubbelbrandmeldsysteem aangelegd. Als eentje het niet doet, is er  nog een back-up.. Het schip voldoet daarmee aan de zware eisen van verzekeraar Lloyd's en strenge normen van de Deense Marine Autoriteit (DMA). 
 
De Hammerodde en De Dueodde zijn beide 124,90 meter lang, 23,40 meter breed. De ferry.s zijn gebouwd naar Europese maatstaven. De ferry.s bereiken een topsnelheid van 18,5 knop. De autodekken (met een lengte van 1,23 kilometer) bieden plaats aan honderden auto's, trucks en cargo. Qua accommodaties is ruimte voor 400 passagiers en 28 bemanningsleden. Bovendien beschikken de ferry.s over een restaurant met 50 zitplaatsen.  

bron:Veerkracht



Comments are closed.
%d bloggers liken dit: