Piero Witmer (26), onlangs afgestudeerd
aan de Technische Universiteit (Industrieel Ontwerp) in Delft,
heeft vandaag de NS ontwerpwedstrijd 2006 gewonnen. Tijdens de
Dutch Design Week kregen in totaal vier jonge designtalenten de
kans om een toepassing in de trein te bedenken om het treinreizen
nog aangenamer te maken. Piero Witmer presenteerde een concept om
extra bagageruimte onder de stoelen in de trein te creëren.
Uitgangspunt was het comfort en de treinbeleving voor de reiziger
te verhogen. Ook werd gevraagd in te spelen op specifieke behoeften
van klanten: zoals rust, gezelligheid of gemak.

De vier finalekandidaten toonden hun
designconcept aan klanten en professionals van NS op een catwalk.
Ontwerper Gerard van den Berg presenteerde de NS Ontwerpwedstrijd
2006. Na de laatste presentatie ging de jury in beraad om de
ontwerpen te beoordelen op o.a. de volgende aspecten:

De klantbeleving (is het ontwerp
uitnodigend, innoverend, inspirerend en menselijk)

De toepasbaarheid (is het ontwerp goed te
onderhouden en duurzaam)

De kwaliteit van design (materiaalgebruik,
kleur en vorm)De presentatie van Piero Witmer startte met
maatschappelijke trends waarbij het autorijden door de toenemende
files minder aantrekkelijk wordt en er in de samenleving groeiende
behoefte is aan een gezondere levensstijl. Door optimaal gebruik te
maken van onbenutte ruimte in de trein, komt hij aan bovengenoemde
trends tegemoet. Hiermee wil hij het reizen per trein comfortabeler
maken. Hij ziet dat de treinreiziger vaker de fiets meeneemt in de
trein en dat er niet altijd voldoende ruimte is om de fiets of
bagage dichtbij de reiziger in de coupe te plaatsen. Bovendien wil
hij voorkomen dat zware bagage getild moet worden. In zijn ontwerp
heeft hij het huidige bagagerek verwijderd en onder de treinstoel
meer ruimte gecreëerd door deze te verhogen. Vervolgens kan de
reiziger de bagage gemakkelijk onder de stoel schuiven. In de
komende maanden gaat hij samen met NS aan de slag om het
gepresenteerde ontwerp verder uit te werken en de toepasbaarheid te
bekijken.De basis van deze wedstrijd vormde het uitgebreide
klantbehoefte-onderzoek dat NS afgelopen jaar uitvoerde.

bron:NS

Bekijk ook deze populaire persberichten

Trending

Popular