Als de spoorlijn Maastricht-Lanaken weer in gebruik wordt genomen, dan zal Prorail de monumentale spoorbrug aan de Brusselseweg aanpassen om aan de huidige geluids- en arbonormen te voldoen. Met de gemeente Maastricht is overeengekomen dat ProRail de brug over de Brusselseweg dan meteen ook volledig zal restaureren. Met de restauratie krijgt de entree tot de stad Maastricht een bijzondere historische aanblik terug.

Typische 19e eeuwse bouwstijl in eerste internationale spoortraject
De spoorbrug over de Brusselseweg is een voor Nederland uniek en bijzonder bouwwerk dat van het rijk de status van Rijksmonument meekreeg. Met name de typische kasteelachtige bouwstijl uit de 19e eeuw met haar Franse en Engelse invloeden maakt de spoorbrug bijzonder. Zo zijn de acht achthoekige mergelstenen torentjes die als verdedigingswerk dienst deden, kenmerkend voor de smaak en het denken uit de 19e eeuw; net zoals het massieve metselwerk van de brug en de gietijzeren spitsen op de torentjes.

De spoorbrug over de Brusselseweg is één van de eerste kleinere spoorbruggen in zijn soort waarvan er in Nederland later nog veel meer zouden volgen. De spoorbrug over de Brusselseweg is bijzonder te noemen omdat hij onderdeel uitmaakt van de eerste internationale spoorwegverbinding van Nederland (de lijn Maastricht-Aken) die van grote betekenis was voor Maastricht als industriestad. Doordat de spoorbrug over de Brusselse weg in de loop der jaren allerlei ingrepen heeft ondergaan, is het oorspronkelijke beeld van de brug aangetast. Bovendien verbergt de onstuimige begroeïing rond de brug veel van de bijzondere schoonheid.

bron:Prorail