Prijsexperiment met biologische producten



Onder welke voorwaarden en bij welke prijs kopen consumenten biologische producten? Om hier inzicht in te krijgen laat minister Veerman van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) een praktijkonderzoek uitvoeren. Vanaf begin april is gedurende vier maanden in tien kleine gemeenten een aantal biologische producten goedkoper. Het ministerie werkt hierbij nauw samen met de betrokken winkeliers.
Hoe reageren consumenten op prijsverlagingen van de biologische producten? Waar ligt voor de consument het punt waarop biologisch gekocht wordt? Ook worden consumenten in de winkels in de tien gemeenten ondervraagd over hun aankoopgedrag om mogelijke andere factoren voor de aankoop (of juist niet) van biologische producten te achterhalen.
Het prijsexperiment vindt plaats in de gemeenten Berkel-Enschot, Brielle, Coevorden, .s-Heerenberg, Houten, Huissen, Maassluis, Uden, Uithuizen, en Zaltbommel. Deze gemeenten zijn gekozen omdat spreiding over het land en noodzakelijk is voor een representatief beeld van de Nederlandse consument.

De biologische producten die in prijs worden verlaagd zijn appels, aardappelen,
champignons, melk, eieren, potjes babyvoeding, muesli, rundergehakt en varkensvlees. Van deze producten zijn in de schappen  gangbare alternatieven voorhanden. Daarnaast zijn de biologische producten al een tijdje op de markt zodat historische gegevens beschikbaar zijn. De kortingspercentages voor dezelfde producten verschillen per gemeente. Dit om te kunnen vergelijken op welk moment consumenten het prijsverschil tussen biologische en gangbare producten aanvaardbaar vinden.
Het onderzoeksbudget is 1 miljoen euro, waarvan het grootste gedeelte besteed wordt aan de kortingen. Het experiment is voorbereid in nauw overleg met het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL). Het CBL is één van de deelnemers aan de Task Force Marktontwikkeling Biologische Landbouw. De resultaten van het onderzoek worden naar verwachting eind 2006 bekend gemaakt.
Het praktijkonderzoek is onderdeel van het Tweede Convenant Marktontwikkeling Biologische Landbouw. De convenantpartijen streven onder andere naar 5% marktaandeel biologisch in de consumentenbestedingen aan voeding in 2007. Om te weten wat de invloed van de prijs is in het bereiken van deze doelstelling, is inzicht nodig in onderliggende motieven van consumenten om al dan niet biologische producten te kopen.
bron:LNV



Comments are closed.
%d bloggers liken dit: