Hachette Filipacchi Médias (HFM) maakt de overname bekend van de activiteiten van de Nederlandse uitgever Quote Media. De overname omvat tevens het 49% belang van Quote Media in de vennootschap Hachette VDB (samen met HFM), die vanaf heden Hachette Filipacchi Media Netherlands zal heten. Maarten van den Biggelaar, directeur van Quote Media en van Hachette VDB sinds de lancering van de Nederlandse Elle in 1989, wordt CEO van HFM Netherlands en zal een minderheidsbelang (minder dan 5%) aanhouden in de vennootschap. Hij zal samen met Luc van Os de directie voeren over de nieuwe onderneming, waarvan HFM grootaandeelhouder is.

Hachette VDB geeft naast Elle, dat met een oplage van 86.000 exemplaren en een marktaandeel van 22% qua advertentiepagina's onbetwist het leidende tijdschrift is in de markt van kwaliteitsmaandbladen voor vrouwen, vijf andere tijdschriften voor vrouwen uit: Elle Eten (50.000 ex), Elle Wonen (55.000 ex), ElleGirl (80.000 ex), Red (58.500 ex) en Santé (75.000 ex).

Quote Media is de uitgever van producten met sterke merken en ontwikkelingsmogelijkheden: het maandelijkse lifestyle- en zakenblad Quote (48.500 ex), gelanceerd in 1986, dat in 2005 een marktaandeel van 16% qua advertentiepagina's ten opzichte van zijn concurrentie had; de jaarlijkse uitgave Quote 500, de lijst van de belangrijkste Nederlandse rijken (126.000 ex); het fiscale en financiële tijdschrift FiscAlert (70.000 abonnees); en de activiteiten op het gebied van custom publishing (zoals Safe en Privium) en marketing services (Tros Kompas), die zich blijven ontwikkelen. De internationaal erkende ervaring en kennis van HFM maakt het mogelijk om het merk Quote internationaal te ontwikkelen.Met een marktaandeel van meer dan 18% op het gebied van advertenties, wordt Hachette Filipacchi Media Netherlands de vierde uitgever van publiekstijdschriften in Nederland, een markt die veelbetekenend en leidend is in de tijdschriftenpers. Een uitzonderlijk hoog percentage van 92% van personen boven de 18 heeft er toegang tot tenminste één weekblad en 79% tot een maandblad. De overname omvat ook de websites van deze tijdschriften, die in volle ontwikkeling zijn. Drie websites zijn al operationeel: Quotenet, ElleGirl en Santé, met in totaal meer dan een miljoen pageviews en ongeveer 220.000 bezoekers per maand.

Hachette Filipacchi Médias, 100% dochter van Lagardère, is met 260 titels in 41 landen de wereldmarktleider in de tijdschriftenpers. De omzet bedroeg in 2005 Euro 1,9 miljard, waarvan 54,6% voortkomt uit haar internationale activiteiten.

bron: Huijskens & istha