Safari/Opera verliezen, Firefox stijgt licht



Hengelo - Onderzoeksbureau Quirius heeft in opdracht van netESCape
Magazine weer een onderzoek verricht naar de marktaandelen van alle
browsers. De conclusie die uit dit onderzoek getrokken kan worden is
dat nu ook de browsers Safari en Opera marktaandeel moeten inleveren op
Mozilla/Firefox.

Mozilla/Firefox stijgt slechts licht, ook Microsoft Internet Explorer
staat heel licht op winst. Hieruit kunnen we afleiden dat de afgelopen
maand er minder Nederlandse Mozilla-gebruikers zijn bijgekomen.

Onderzoeksbureau Quirius denkt dat dit komt om dat er op dit moment
veel minder aandacht is voor Mozilla/Firefox, mogelijk zijn een aantal
gebruikers terug gegaan naar Microsoft Internet Explorer.

OBQ denkt dat de komende weken de marktaandelen in Nederland blijven schommelen maar dat er nu niet echt veel meer veranderd.

Mozilla-gebruikers in Nederland zijn een inzamelingsactie gestart om
geld bij elkaar te krijgen voor een pagina-grote advertentie in de
Telegraaf, dit in navolging van de amerikaanse Mozilla-gebruikers die
in november een pagina-grote advertentie in de New York Times zetten,
de Nederlandse Mozilla-gebruikers hopen dat door een advertentie te
zetten in de Telegraaf toch meer gebruikers te krijgen voor Mozilla's
browser Firefox. OBQ verwacht dat als de advertentie er komt het
marktaandeel van Mozilla/Firefox nog iets zal stijgen, naar maximaal 5
procent.

Hieronder ziet u een overzicht van de marktaandelen op dit moment:

19-12-04 16-01-05 +/-
Microsoft Internet Explorer 95,7% 95,8% +0,1%
Mozilla/Firefox 3,0% 3,2% +0,2%
Safari 0,6% 0,5% -0,1%
Netscape 0,4% 0,4% +0,0%
Opera 0,3% 0,1% -0,2%
Konqueror 0,0% 0,0% 0,0%

Dit is een onderzoek van Onderzoeksbureau Quirius in opdracht van netESCape Magazine.
Het onderzoek word elke derde zondag van de maand uitgevoert en uiterlijk de maandag erop gepubliceert op:
netESCape Magazine (http://www.netescape.nl/)
Presscenter.nl (http://www.presscenter.nl/)
EMEA Nieuws Netwerk (https://www.emea.nl/)

Datum:    16.1.2005 22:11   
Bron:    Onderzoeksbureau Quirius (OBQ)   
E-Mail:    redactie@quirius.com



Comments are closed.
%d bloggers liken dit: