Samenwerkende bendes sluizen gestolen auto’s per container naar Afrika



Het Bovenregionaal Recherche Team Amsterdam-Amstelland / Gooi en Vechtstreek (BRT) heeft in samenwerking met de waterpolitie van het KLPD een behoorlijke slag toegebracht aan een aantal samenwerkende criminele bendes. Tientallen, voornamelijk bij woninginbraken buitgemaakte dure auto's, werden daarbij per container via verschillende Europese havens naar Afrikaanse landen verscheept. Er is inmiddels een aantal illegale exportorganisaties blootgelegd. Tijdens het onderzoek werden 22 verdachten gearresteerd en 35 auto's in beslag genomen.

In oktober 2005 startte het BRT onder leiding van een officier van justitie van het parket Amsterdam, een onderzoek naar de verscheping van gestolen auto's via de havens van onder andere Amsterdam en Antwerpen. Het ging met name om auto's van de duurdere merken en typen die een waarde van 80 tot 120.000 euro vertegenwoordigen. De bolides werden vooral richting West-Afrika verscheept. Het onderzoek richtte zich op de criminele organisaties die voor het transport van de gestolen goederen verantwoordelijk waren. Al snel bleek men met meerdere organisaties te maken te hebben die vanuit verschillende plaatsen in Nederland opereerden. De gestolen auto's werden met name in rustige woonwijken neergezet (koud gezet) en als de kust veilig was op een afgelegen terrein in een container gereden. Vervolgens werd de auto afgeschermd met andere goederen. Daarvoor werd vooral tweedehands witgoed (koelkasten, wasmachines etc) gebruikt. Soms verdwenen er afhankelijk van de grootte van de container meerdere auto's in de stalen verpakking. Tijdens het onderzoek werden 35 gestolen auto's aangetroffen en in beslag genomen. Uiteindelijk werden 22 personen gearresteerd op verdenking van betrokkenheid bij de transporten van de gestolen auto's. Onder hen bevonden zich acht hoofdverdachten. Het ging met name om West-Afrikanen die gebruik maakten van valse namen en fake-adressen en daarom lastig te traceren waren.
De contacten van de vanuit Nederland opererende groeperingen strekten tot ver over de landsgrenzen. Er werd onder andere zaken gedaan met Duitsland, Italië, Frankrijk, België, Ghana en Nigeria.

Tijdens het onderzoek bleek dat de meeste auto's, die op zich behoorlijk duur zijn, geen zogenaamd Diefstal Tracking Systeem (DTS) hadden, waardoor de opsporing ernstig werd bemoeilijkt. De kans dat auto's die wel zijn voorzien van een dergelijk systeem snel worden teruggevonden, is aanzienlijk. Dit zou een grote beperking betekenen voor de bendes die de gestolen voertuigen naar een ander continent verschepen en de pakkans zeer vergroten. Het onderzoek duurt voort en meer arrestaties worden niet uitgesloten.
bron:Politie Amsterdam-Amstelland

 
 



Comments are closed.
%d bloggers liken dit: