Onderzoek toont aan dat navigatiesystemen
een positief effect hebben op de verkeersveiligheid. Dat blijkt uit
de resultaten van een onderzoek van onderzoeksinstituut TNO in
opdracht van Aon, Athlon Car Lease, Delta Lloyd Verzekeringen en
TomTom. Het in Nederland uitgevoerde onderzoek had tot doel
antwoord te geven op de centrale vraag: welke invloed heeft het
gebruik van navigatiesystemen op de verkeersveiligheid?

Uit het onderzoek blijkt dat:

het gebruik van een navigatiesysteem het
rijgedrag en de prestatie van de bestuurder verbetert bij rijden in
een onbekend gebied naar een onbekende bestemming;

het gebruik van een navigatiesysteem de
alertheid van de bestuurder verhoogt en de stress van de bestuurder
reduceert;

bestuurders van leaseauto's zonder
gebruik van navigatiesysteem 12% meer schades claimen en 5% meer
schadekosten claimen;

het gebruik van een TomTom
navigatiesysteem het aantal gereden kilometers vermindert met 16%
en de reistijd met 18% verkort bij het rijden in een onbekend
gebied naar een onbekende bestemming;

het gebruik van een TomTom
navigatiesysteem de werklast van de bestuurder reduceert bij het
rijden in een onbekend gebied naar een onbekende bestemming.

Er zijn drie onderzoeksmethodes gebruikt
om een antwoord te vinden op de centrale vraag naar de invloed van
navigatiesystemen op de verkeersveiligheid.

Om de invloed van een navigatiesysteem op
het rijgedrag te meten, zijn 36 personen geselecteerd om in een
speciaal uitgeruste auto van TNO onder realistische
verkeersomstandigheden te rijden naar een onbekende bestemming in
een onbekend gebied;

Daarnaast is een statistische analyse
uitgevoerd op een combinatie van databases van Athlon Car
Lease;

Onder vierduizend bestuurders is een
gebruikersonderzoek gehouden middels een schriftelijke
enquête.

Het totale onderzoek duurde ruim een half
jaar en is afgerond in december 2006.

Verbetering van rijgedrag

Het experimenteel onderzoek in de praktijk
gaf aan dat de bestuurder met een TomTom navigatiesysteem 25%
minder vaak stopt en 35% minder lang stilstaat om bij de
eindbestemming te komen. Ook vertoonde de bestuurder beter
weggedrag, er werden ruim 50% minder voorvallen van ongepast
weggedrag geconstateerd dan met conventionele middelen naar of in
een onbekend gebied.

Het aantal gereden kilometers tijdens het
onderzoek werd met 16% teruggebracht en ook de reistijd nam met 18%
af in vergelijking met het gebruik van andere routeplansystemen.
Een navigatiesysteem levert dus economisch en milieutechnisch
voordeel op. Bij gebruik van een navigatiesysteem zal het totale
brandstofverbruik afnemen.

Het onderzoek heeft aangetoond dat
leaserijders zonder navigatiesysteem 12% meer schades claimen dan
bestuurders met een navigatiesysteem. Bestuurders zonder
navigatiesysteem claimen daarnaast 5% meer schadekosten.

Aangetoond is dat navigatiesystemen de
alertheid van de bestuurder verhoogt; de aandacht kan beter op de
weg gehouden worden en de bestuurder ervaart minder stress. 78% van
de bestuurders heeft het gevoel alles beter onder controle te
hebben wanneer zij met een navigatiesysteem rijden. Ook is de
gebruiker alerter achter het stuur en zich meer bewust van het
verkeer achter zich.

Het onderzoek toont aan dat de werklast
(de inspanning) van bestuurders wordt teruggebracht. De objectieve
werklast lag 20% lager bij het rijden met een navigatiesysteem en
kostte bestuurders "weinig inspanning". Het rijden met
conventionele navigatiemiddelen, zoals kaarten en digitale
internet-routeplanners, daarentegen werd beoordeeld met "tamelijk"
tot "behoorlijk" inspannend.

bron:TNO

Bekijk ook deze populaire persberichten

Trending

Popular