Sinterklaas koopt dit jaar in de
mkb-detailhandel meer cadeaus dan ooit tevoren: naar verwachting
slaat de Goedheiligman voor 760 miljoen euro aan kadoartikelen in,
8 procent meer dan vorig jaar. Dit blijkt uit een enquête die
De Nationale Winkelraad van MKB-Nederland onder haar leden heeft
gehouden.

Naast spellen, games, legotreinen en ander
speelgoed heeft de Sint voor de ‘grote kinderen’
opvallend veel elektronische artikelen ingekocht. Vooral
LCD-TV’s en laptops blijken veelgevraagd, evenals MP3-spelers
en Ipods. Ook met ‘feel goodproducten’ zoals muziek,
boeken, verzorgingsproducten, sieraden en horloges maakt onze
Sint-Nicolaas weer een hoop mensen blij. Nieuw op de markt en zeer
in trek blijkt het speciale Sinterklaasbier, dat te koop is bij de
slijterijen.

Het toegenomen consumentenvertrouwen na
jaren van terughoudendheid laat de Sint dit jaar flink uitpakken.
De verwachtingen voor de Kerstverkopen onder de zelfstandige
winkeliers zijn eveneens positief. Voor Kerst worden doorgaans
duurdere cadeaus ingekocht, terwijl de verkoopvolumes ongeveer
vergelijkbaar zijn als met Sinterklaas.

bron:MKB