Verkeersminister Peijs heeft de Kamer en het publiek slechts het halve verhaal verteld over het boetebeleid van de NS, stelt SP-Kamerlid Arda Gerkens. 'Vorige week gaf ze aan dat een welwillende klant zonder kaartje een uitstel van betaling zonder boete kon krijgen. Uit de instructies van de conducteurs blijkt echter dat een klant maar à©à©n keer per jaar een beroep welwillendheid kan doen. Wie voor een tweede keer bijvoorbeeld een kapot kaartjesautomaat treft, zal een torenhoge boete krijgen en achteraf om kwijtschelding moeten vragen.'

In ieder geval zal de conducteur altijd een boete moet uitschrijven. Zelfs een reiziger die in een drukke trein graag aanvullend wil betalen om in de eerste klas te gaan zitten, krijgt een boete. Gerkens: 'De berichten die wij van de conducteurs, minister en de NS-directie krijgen zijn allemaal weer anders. Er moet snel duidelijkheid over dit beleid komen, want op 1 oktober wordt het al ingevoerd. De Kamer heeft aangedrongen op een klantvriendelijk boetebeleid en met die boodschap zullen we de minister opnieuw op pad moeten sturen.'

bron:SP