Spammers veranderen van tactiek



'Eenvoudige' spamberichten moeilijker herkenbaar en lastiger te filteren

Doetinchem, 4 januari 2005 - Ontwikkelaars van spam veranderen
voortdurend van tactiek. Momenteel is er sprake van een ontwikkeling
van kleurrijke en ingenieus opgemaakte mails naar 'trigger-mails'. Deze
mails zijn eenvoudig opgemaakt en lijken sterk op normale
e-mailberichten, waardoor ze moeilijker als spam te herkennen en te
onderscheppen zijn. CleanPort, het Nederlandse bedrijf voor Managed
Email-filtering, filterde in 2004 1,6 miljard e-mails, waarvan 53%
bestond uit mails met een minimale opmaak.

De 'trigger-mails' die in 2004 vaak voorkwamen, zijn opgemaakt in
tekst, hebben geen bijlage en bestaan vaak uit een wervende tekst met
een rechtstreekse link naar een website. In 2003 lag de nadruk nog
sterk bij opgemaakte berichten met verschillende velden, kolommen en
afbeeldingen. Deze vorm sloot op dat moment goed aan bij de opkomst van
HTML-nieuwsbrieven. Deze berichten zijn echter aanzienlijk zwaarder dan
de huidige spamberichten. Een in HTML opgemaakt bericht is gemiddeld
20kb, terwijl een tekstbericht maar 2kb bedraagt. Als spammers
miljoenen berichten versturen, kiezen ze duidelijk voor lichte
berichten die zich snel verspreiden. Daardoor is de kans kleiner dat
een traditioneel spamfilter het bericht snel genoeg herkent en
onderschept. Zeker doordat deze filters ook steeds geüpdatet moeten
worden.

CleanPort filtert real-time op internetniveau - buiten het
bedrijfsnetwerk - meer dan 120 miljoen e-mails per maand van een
honderdtal bedrijven. De in eigen beheer ontwikkelde ProTAG-scanner
filtert de verkeersstroom real-time en herkent een specifieke run
onmiddellijk als spam.

"De afname van het aantal duidelijke kenmerken van een spambericht
verlaagt de kans dat een bericht op basis van de bekende spamcriteria
herkend wordt", zegt Jeroen Oostendorp, CTO van CleanPort. "Door de
inzet van Managed Spam-filtering kan deze razendsnelle ontwikkeling
goed bijgehouden worden. Hierbij is een vergelijking te maken met de
ontwikkeling van virussen. Door de snelle opkomst van virussen maakten
veel bedrijven in 2003 en 2004 de overstap naar managed
security-oplossingen. Naar verwachting zullen veel bedrijven in 2005 de
overstap maken naar Managed Spam-filtering. Op die manier kunnen ze de
schadelijke effecten van spam kosteneffectief minimaliseren."

Bron: www.cleanport.com



Comments are closed.
%d bloggers liken dit: