De verdubbeling van het spoortraject
Amsterdam-Utrecht van twee naar vier sporen is sinds woensdag 25
april gereed. Inmiddels maken de treinen gebruik van de vier sporen
tussen Amsterdam en Utrecht. De werkzaamheden verliepen de
afgelopen twee weken goed. De sporen werden geleidelijk alle vier
in dienst genomen onder de nieuwe beveiliging van Bombardier. Het
project is nog niet klaar, er zijn nog andere werkzaamheden te doen
waaronder het afbouwen van station Amsterdam Bijlmer ArenA. Het
station is in juli 2007 gereed.
Spoorverdubbeling
In 1995 is besloten de sporen tussen
Amsterdam-Utrecht te verdubbelen om de bereikbaarheid van en naar
de Randstad per openbaar vervoer te verbeteren. In 2000 werd
gestart met de uitvoering. Het traject is nu vrij van overwegen.
Hiervoor in de plaats zijn viaducten en tunnels gekomen. Daarnaast
zijn de stations langs het traject vernieuwd en opnieuw gebouwd:
Amsterdam Bijlmer ArenA, Abcoude, Breukelen en Maarssen.
Het project omvat in totaal een
investering van 965 miljoen euro. Daarmee is het na de HSL-Zuid en
de Betuweroute het grootste spoorproject in Nederland.
bron:ProRail