STAP doet oproep aan politiek voor verbod op alcoholreclame



STAP doet dinsdag een oproep aan de
politieke partijen om een verbod in te stellen op alcoholreclame
via radio, tv en de bioscoop. De reden is dat te veel jongeren met
alcoholreclame worden geconfronteerd. Artikel 2 van de Drank- en
Horecawet maakt

het mogelijk om een dergelijk verbod
zonder wetswijziging in te voeren.

Reclame beïnvloedt alcoholgebruik
jongeren

Alcoholreclame via tv, internet, tijdens
uitgaan en in films leidt bij de beginnende en jonge drinker
onmiskenbaar tot positieve verwachtingen van het gebruik van
alcohol. Onderzoek laat zien dat de intentie om te gaan drinken
wordt versterkt door reclame. Ook blijkt uit onderzoek dat vooral
humoristische reclame, reclame met animaties en reclame met
populaire muziek aantrekkelijk is voor jongeren. Uit andere studies
blijkt dat jongeren die meer tv kijken en meer reclames zien ook
meer drinken. Tenslotte blijkt uit een Amerikaanse studie dat een
totaal verbod op alcoholreclame het maandelijks alcoholgebruik
onder jongeren met een kwart zou doen afnemen.

In 2006: 15.000 reclamespots over alcohol
op tv

In 2006 zijn alleen al op televisie bijna
15.000 (14.663) reclamespots voor alcohol uitgezonden (13.000 in
2004 en ruim 15.000 in 2005). Gemiddeld per dag ging het in 2006 om
40 spotjes. Bijna de helft (46,6%) van de alcoholreclame wordt via
tv uitgezonden voor 21.00 s avonds. In 2005 lanceerde Minister
Hoogervorst van VWS op grond van deze cijfers het plan om de
alcoholreclame op tv tussen 6.00 s morgens en 21.00 s avonds te
verbieden. Voor dat plan bestond toen geen meerderheid in het
parlement. Uit media bereiksonderzoek blijkt dat driekwart van de
jongeren van 13-18 jaar tussen 18.00 en 21.00 uur gemiddeld ruim
1,5 uur (99 minuten) tv kijken; 1 op de 3 jongeren kijkt ook na
21.00 uur nog steeds meer dan een uur.

Zelfregulering heeft niet het gewenste
effect

Nederland behoort tot een minderheid van
Europese landen die geen enkele wettelijke regelgeving kent met als
doel de invloed van alcoholreclame te beperken. In Nederland mag de
alcoholindustrie door middel van zelfregulering zelf bepalen welke
reclame is toegestaan en hoeveel reclames worden uitgezonden. Uit
een studie van STAP blijkt dat de zelfregulering niet effectief is
omdat jongeren nog dagelijks met veel alcoholreclame geconfronteerd
worden die ze aantrekkelijk vinden. De zelfregulering is in 1991
ingesteld, juist om er aan bij te dragen het toegenomen

alcoholgebruik een halt toe te roepen. Uit
de studie van STAP blijkt o.a. dat het succes dat de
alcoholindustrie toeschrijft aan de bestaande zelfregulering niet
is gebaseerd op enige vorm van wetenschappelijk onderzoek.

Heineken en Bacardi in de top 3 van de
meest aantrekkelijke alcoholreclame

In het najaar van 2005 en 2006 heeft STAP
onder 260 resp. 140 scholieren tussen de 12 en 18 jaar onderzocht
welke Nederlandse reclamecommercials voor alcohol door
henaantrekkelijk worden gevonden. De top 3 in 2005 luidde:

1: Bacardi Martini (Cockatiel), 2: Bacardi
(Strong arm) en 3:Heineken (der Rudi).

In 2006 was de top: Bacardi Martini
(Cockatiel), Amstel bier (Amstelgate) en Heineken (Secret Weapon).
Uit deze onderzoeken blijkt dat jongeren vooral gevoelig zijn voor
humoristische reclame. In de Reclamecode voor Alcoholhoudende Drank
(de code voor zelfregulering) wordt met het aspect humor geen
enkele rekening gehouden.

bron:STAP



Comments are closed.
%d bloggers liken dit: