T-Mobile bevestigt nummer 3 positie met omzetgroei



De omzet van T-Mobile Netherlands over het eerste kwartaal steeg tot EURO 256 miljoen tegen EURO 250 miljoen een jaar geleden. Ondanks een licht dalend klantenaantal (tot 2,222 miljoen) en de sinds 1 december 2004 met 16% verlaagde MTA-tarieven 1), wist de aanbieder van mobiele communicatie de ARPU (gemiddelde omzet per gebruiker) stabiel te houden op EURO 35,-. T-Mobile klanten blijken steeds meer gebruik te maken van hun mobiele aansluiting. T-Mobile passeerde daardoor in het eerste kwartaal voor het eerst de grens van 10 miljoen belminuten per dag.  

Hans van Leeuwen, Financieel Directeur T-Mobile Netherlands: 'T-Mobile ligt volledig op koers naar winstgevende groei. Wij hebben de verwervingskosten voor prepaidgebruikers sterk gereduceerd (van EURO 77,- in het eerste kwartaal van 2004 tot EURO 26,- nu) om een gezonde groei in omzet te realiseren. Het klantenaantal daalde daardoor voornamelijk in PrePaid licht. In tegenstelling tot sommige concurrenten tellen wij bovendien alleen actieve klanten mee. Daardoor lijkt ons klantenaantal relatief laag. Van onze klanten heeft evenwel nog steeds bijna de helft (47%) een abonnement. Een abonnee besteedt gemiddeld 6 maal zoveel als een prepaidgebruiker. De ARPU van abonnees bleef op het niveau van Q1 2004 (EURO 62,-).  

Wij constateren bovendien dat onze klanten steeds meer gebruikmaken van hun mobiele aansluiting. In het eerste kwartaal hebben wij de grens van 10 miljoen belminuten per dag gepasseerd. Dit zijn uitgaande gesprekken van onze klanten op het Nederlandse T-Mobile netwerk. Deze trend zet zich door in het lopende kwartaal.  
Net als bij andere aanbieders staat ook bij T-Mobile de omzet onder druk als gevolg van de daling van de MTA-tarieven met 16%. Wij weten deze daling grotendeels te compenseren doordat klanten meer gebruikmaken van hun GSM. Naar verwachting zal dit nog sterker stijgen als gevolg van het in januari geïntroduceerde nieuwe Relax prijsplan met ruime keuze in bel- en sms-bundels. Om prepaidgebruikers langer aan zich te binden, introduceerde T-Mobile dit kwartaal PrePaid Bonus, het eerste loyaliteitsprogramma in de markt waarmee prepaidbellers tot 30% korting krijgen op hun beltarief. 

Door strikte beheersing van de operationele kosten, hebben wij ook het resultaat op niveau kunnen houden. De EBITDA over het eerste kwartaal bedroeg EURO 26 miljoen tegenover EURO 3 miljoen over dezelfde periode vorig jaar. De EBITDA marge bedroeg 10,3%. In dit eerste kwartaal heeft T-Mobile EURO 19 miljoen geïnvesteerd.' 
 

bron:T-Mobile



Comments are closed.
%d bloggers liken dit: