Volgens de treinreizigers presteerde NS in het tweede kwartaal van 2006 op veel punten beter dan in hetzelfde kwartaal van 2005. Het percentage reizigers dat de totale dienstverlening waardeert met een 7 of hoger, steeg met 3% van 67% naar 70%. Ten opzichte van het eerste kwartaal van 2006 bedraagt de stijging zelfs 5%. Over de gehele linie is er structureel een stijgende trend op alle aspecten, zowel ten opzichte van het eerste kwartaal van dit jaar als ten opzichte van het tweede kwartaal van 2005.

Nadat in het eerste kwartaal van 2006 met 86,4% op tijd rijdende treinen al de hoogste punctualiteit sinds 2000 werd bereikt, zorgt het tweede kwartaal nu voor een nieuw record: 88,2% van de treinen kwam op tijd aan (op basis van de Nederlandse norm van 3 minuten). Gemeten naar de internationale norm van 5 minuten reed 93,9% van de treinen op tijd.

NS Directeur Bert Meerstadt: "Door de inspanningen van al onze medewerkers en de investeringen die wij als bedrijf doen stijgt de kwaliteit van onze dienstverlening. Dat weerspiegelt zich - gelukkig - in de rapportcijfers die de klanten ons geven. Zo ben ik bijvoorbeeld blij dat het aantal reizigers dat zich veilig voelt in de stations en de treinen wederom gestegen is. Maar ook de feitelijke prestaties liegen er niet om: 88,2% van de treinen op tijd is een mooie prestatie. In de internationale vergelijking kwam zelfs  93,9% van onze treinen op tijd aan. Op het gebied van informatie bij vertraging zijn we nog niet waar we willen zijn. Het belang hiervan bleek de afgelopen weken tijdens ontregelingen ten gevolge van de hittegolf. Samen met spoorbeheerder ProRail doen we er alles aan in de verwachting dat onze klanten verbeteringen op korte termijn zullen merken".

bron:NS