Om de toename van het aantal reizigers dat via de Schiphollijn reist op te kunnen vangen rijden er in de toekomst meer treinen op dit traject. De spoor- en perroncapaciteit van station Schiphol is echter beperkt en moet efficiënter worden gebruikt. Daarom houden ProRail en NS van 3 oktober t/m 10 december a.s. een proef, waarin de toegenomen drukte wordt gesimuleerd. Tijdens de proef vertrekken de binnenlandse treinen à©à©n minuut eerder van station Schiphol.
Effect voor reizigers
Vanzelfsprekend werken NS en ProRail eraan om de reis van de klant zo voorspoedig mogelijk te laten verlopen. Toch moeten reizigers rekening houden met een aantal veranderingen. Met ingang van 3 oktober vertrekken de binnenlandse treinen à©à©n minuut eerder vanaf Schiphol. Reizigers vanuit Nieuw Vennep die op station Schiphol overstappen op de trein naar Amsterdam Centraal halen daardoor de rechtstreekse overstap in de meeste gevallen niet. Zij zijn ongeveer 20 minuten langer onderweg. Een ander onderdeel van de proef is het wisselende spoorgebruik. Reizigers wordt ongeveer vijf minuten voor het vertrek medegedeeld van welk spoor hun trein vertrekt. Zij hoeven daarvoor niet naar een ander perron, want alleen het vertrekspoor wijzigt.
Informatie
Op de speciaal voor deze proef ontwikkelde spooraanwijzers die boven het perron hangen wordt met een verlichte pijl aangegeven waar de eerstvolgende trein binnenkomt. Verder zijn op het perron servicemedewerkers aanwezig om vragen van reizigers te beantwoorden en assistentie te verlenen aan de minder valide reizigers. Ook kunnen reizigers op station Schiphol met vragen en opmerkingen terecht bij de mobiele informatiebalie op Schiphol Plaza. Reizigers worden geïnformeerd via de gebruikelijke informatiemiddelen, zoals de gele borden met treinvertrektijden. Verder zorgt NS voor informatie via o.a. :De reisplanner op de website van NS, www.ns.nl ; Extra omroepberichten in de trein en op het station ; Flyers die worden uitgedeeld op Schiphol.
bron: ProRail