Toeristen hebben positief beeld van Alkmaar



Het toeristisch imago van Alkmaar staat er
uitstekend voor. Dit blijkt uit een benchmark die in 2006 is
gehouden onder 17 steden. Bepalend voor het imago van Alkmaar is de
associatie met kaas, zo blijkt uit het onderzoek. Daarnaast wordt
Alkmaar zeer gewaardeerd om zijn mooie historische binnenstad en
het brede winkel- en horeca-aanbod. De gemeente Alkmaar, de VVV en
Stichting Promotie Alkmaar zien in de uitkomsten van het
imago-onderzoek kansen om het ‘product’ Alkmaar nog
sterker in de markt te zetten. De samenwerking tussen de drie
partners in promotie heeft een gezicht gekregen met nieuwe
beeldmerken. In Nederland geldt de slogan ‘Alkmaar
Prachtstad’, en internationaal is gekozen voor ‘Say
Cheese Say Alkmaar’. De drie partijen gaan deze voortaan
toepassen in hun promotionele uitingen. Wethouder Rian van Dam,
directeur van de VVV Eduard Pieter Oud en voorzitter van de
Stichting Promotie Alkmaar Piet van Staveren onthulden de
beeldmerken tijdens een themabijeenkomst op donderdag 22 maart.

Er liggen goede kansen voor Alkmaar om nog
meer bezoekers naar de stad te trekken. Die conclusie trekken de
gemeente Alkmaar, Stichting Promotie Alkmaar en de VVV naar
aanleiding van het toeristisch imago-onderzoek dat in 2006 onder 17
steden is gehouden. Het beeld van Alkmaar is positief, vooral onder
mensen die de stad hebben bezocht.

Toeristische trekker van formaat is de
historische binnenstad. Na Delft en Maastricht neemt Alkmaar de
derde plaats in in de categorieën ‘historische
stad’ en ‘fraaie stad’. Ook op het gebied van
veiligheid, voor toeristen de laatste jaren een belangrijk
criterium om een stad wel of niet te bezoeken, komt Alkmaar in de
top 5 voor, met een gedeelde vierde plek. Alkmaar deelt de derde
plaats als het gaat om het aantal respondenten dat een positief
beeld van de stad heeft.

Wethouder Rian van Dam is zeer tevreden
over de uitkomsten van het imago-onderzoek. ‘Alkmaar staat
zeer goed aangeschreven bij toeristen, en dat gaan we verzilveren
met een nog effectievere promotie. Daarbij werken de drie partners
in promotie, Stichting Promotie Alkmaar, VVV en gemeente Alkmaar
hecht samen. Bijvoorbeeld door meer evenementen naar de stad te
halen, maar ook door te zorgen voor een aantrekkelijk
productaanbod, zoals wandel- en fietsroutes, arrangementen en
informatiebrochures. ‘Die samenwerking wordt bovendien beter
zichtbaar. We hebben gezamenlijk nieuwe beeldmerken ontwikkeld, die
voortaan op de promotionele uitingen van de drie partijen komen te
staan. Uit het toeristisch profiel blijkt dat Alkmaar en kaas nog
altijd in één adem genoemd worden. Daar maken we goed
gebruik van in ons toeristisch beleid. Bezoekers laten zich graag
verrassen door alles wat Alkmaar nog meer te bieden heeft. Ook in
de nieuwe beeldmerken spelen we in op de associatie met
kaas.’

bron:Gemeente Alkmaar



Comments are closed.
%d bloggers liken dit: