Vanaf zaterdag 3 december wordt de snelheid van automobilisten op de 80-km snelwegen rond vier grote steden gecontroleerd door middel van trajectcontrole. Op deze snelwegen is op 1 november de snelheid verlaagd naar 80 km per uur om de luchtkwaliteit in de omgeving te verbeteren. Na een overgangsperiode om te wennen aan de nieuwe snelheid, gaat vanaf morgen de trajectcontrole aan. Iedere auto die dan nog te snel rijdt krijgt hierdoor automatisch een bekeuring . Trajectcontrole is een effectief middel tegen te hard rijden en zorgt veelal voor een sterke daling van het aantal overtreders.

 

De trajectcontrole gaat vanaf 3 december aan bij Amsterdam op de A10 West (knp. Nieuwe Meer en Coentunnel in beide richtingen), bij Rotterdam op de A20 (knp. Kleinpolderplein en Terbregseplein in beide richtingen), bij Utrecht op de parallelbanen A12 (knp. Oudenrijn en Lunetten in beide richtingen ) en bij Den Haag op de A12 (Prins Clausplein en Utrechtsebaan in beide richtingen).

Hoe werkt trajectcontrole?
Bij trajectcontrole hangen camera's op verschillende punten langs de weg, die opnames maken van ieder passerend voertuig. Met deze beelden berekent een computer de gemiddelde snelheid. Ligt die hoger dan de maximumsnelheid, dan krijgt de weggebruiker een bekeuring thuis gestuurd. Als het systeem is ingeschakeld, is de pakkans 100%. Trajectcontrole is niet bedoeld als vervanging van de flitspalen, maar is een aanvulling op de bestaande controlemethoden (flitspalen, lasergun, mobiele radarapparatuur, videosurveillance etc.).

bron:OM

Bekijk ook deze populaire persberichten

Trending

Popular