Op 3 september opent de St. Joseph Galerie, aan de Frederik Ruyschstraat 10 in Leeuwarden, een tweetal solo-exposities met Maria Huls (natuursteen beelden) en Susanne Silvertant (keramische objecten). Daarnaast Karl Berg, George Broft, Jan Frydrych, Andrej Jakab, Gerd Kruft en Jan Stohanzl in een internationale expositie met optisch glas. De expositie duurt tot en met 15 oktober en is iedere week geopend van woensdag t/m zaterdag, 13:30 - 17 uur. Zie ook op www.sjgalerie.nl.

Zwarte en witte marmer, transparante albast, zwarte leisteen en zwarte graniet; dat zijn de materialen waarmee de Nederlandse beeldhouwster Maria Huls graag werkt. Contrasten en zoeken naar evenwicht daartussen, bepalen haar werk: het combineren van harde en zachte materialen, gladde en ruwe oppervlakken en de kleuren zwart en wit. De vormentaal is abstract, waarbij ze gebruik maakt van vierkant en kubus, cirkel en kern, lijn en stele. Hoewel tweedimensionaal, zijn haar droge naald etsen onlosmakelijk met haar ruimtelijk werk verbon-den. Maria Huls is geboren in Nederland, heeft onder andere gestudeerd aan de Academie voor Beeldende Kunsten in Arnhem en woont en werkt sinds 1988 in Duitsland.

Optisch glas geniet al jaren een grote populariteit. In Tsjechië is het zelfs een volwaardige kunstvorm, met opleidingen op academisch niveau. Maar ook in Duitsland en Nederland wordt optisch glas van hoge kwaliteit en met een grote esthetische waarde gemaakt. Het vereist veel vakmanschap van de kunstenaar. Het is indrukwekkend om te zien, hoe ruw glas zo precies bewerkt, geslepen en gepolijst kan worden. Het glas moet bovendien aan zeer hoge kwaliteitseisen voldoen, waaronder een extreme zuiverheid. Naast de zuivere esthetische vorm, krijgt elk optisch object ook een meerwaarde door de lichtwerking en interne reflecties. De objecten zijn vaak zo ontworpen, dat het invallende licht boeiende kleurscheidingen genereert. Deze regenboogeffecten, gecombineerd met de reflecties, licht-
verplaatsingen en vlakverschuivingen geven optische glasobjecten hun fascinatie.

De karakteristieke doosvormige objecten van Susanne Silvertant, gestookt volgens de raku-techniek, ontlenen hun uiterlijk aan oude architectonische vormen en hebben dan ook een monumentale uitstraling. Soms zijn de objecten opgebouwd uit afzonderlijke segmenten, die tezamen een boeiend totaalbeeld opleveren. Het kan zelfs het idee geven van een puzzel. De oppervlakte is vaak onregelmatig, verdeeld in geometrische vlakken en geaccentueerd met glazuren, craquelà© effecten, ingekraste lijnen en tekens. De ingelegde plaatjes porselein geven de objecten hun kleur en tegelijk een spannende tegenstelling tussen ruw en glad.

bron:St.Joseph Galerie Leeuwarden