Succes online winkelen geremd door angst gebruik creditcard en te hoge verzendkosten  

Populariteit weblogs enorm 
 
 
Rotterdam, 17 maart 2005 - Ondanks het gestaag toenemende gebruik van
internet als koop- en verkoopkanaal wordt het succes ervan nog steeds
geremd door gebrek aan vertrouwen in creditcardbetalingen en te hoge
verzendkosten. Zo blijkt uit de laatste ICT Barometer van Ernst &
Young. Uit het onderzoek blijkt tevens dat veel personen nog veel
moeite hebben met het vrijgeven van privacygevoelige informatie zoals
bank- of creditcardnummer via het internet.  
 
Deze conclusies staan in de nieuwste ICT Barometer, het tweemaandelijks
onderzoek van Ernst & Young naar ontwikkelingen op het gebied van
ICT in Nederland. De ICT Barometer maakt deel uit van de EY Leadership
programma's van Ernst & Young en is uitgevoerd door Interview-NSS
onder 605 directeuren/managers en professionals.   
 
Te hoge verzendkosten  
Uit het onderzoek blijkt dat hoge verzendkosten met afstand de grootste
ergernis zijn bij online winkelen. Ruim de helft van de ondervraagde
directeuren/managers en professionals stoort zich aan de vaak torenhoge
verzendkosten. Ook het tijdstip van thuisbezorging zorgt voor veel
ontevredenheid. 'Die bezorging hoeft in de meeste gevallen niet per
koerier, maar kan best een dag later, dus goedkoper. Bezorg bij
particulieren bijvoorbeeld alleen tussen 17.30 en 21.00 uur. Zo
voorkomt de bodedienst tweede of zelfs derde bestelpogingen', aldus
Jacob Verschuur, directeur Ernst & Young ICT Leadership. 
 
 
Nog steeds weinig vertrouwen in creditcard als betaalmiddel  
Uit het onderzoek blijkt tevens dat 42 procent van de ondervraagden de
creditcard ziet als meest onbetrouwbare wijze van internetbetaling.
'Onterecht', meent Verschuur. 'De creditcard is juist à©à©n van de
veiligste manieren van betaling, veiliger dan bijvoorbeeld
betalingsopdrachten per post'. Daarnaast geeft ruim 60 procent van de
ondervraagden aan dat zij moeite hebben met het vrijgeven van 
privacygevoelige informatie zoals het afgeven van toestemming voor
automatische bankbetaling via het internet. Vooral voor 50-plussers
werpt dit een drempel op. Bijna driekwart van de ondervraagde
50-plussers geeft liever geen privacygevoelige informatie af.
'Bakerpraatjes uit het verleden geven de creditcard nog steeds een
slechte naam bij online kopen. Als je dit ingebeelde wantrouwen afzet
ten opzichte van het gemak waarmee dezelfde creditcard in duistere
restaurantjes in exotische landen uit handen wordt gegeven ter
betaling, geeft dat nog veel te denken', aldus Jacob Verschuur.  
 
Populariteit weblogs enorm  
De laatste jaren zijn weblogs (internet dagboek) in opkomst. Een op de
drie ondervraagden leest wel eens een weblog, waarvan de helft minstens
een keer per week. Personen tot 35 jaar lezen vaker een weblog dan
50-plussers, respectievelijk 38 en 28 procent. De meest gelezen weblogs
gaan over personen en reiservaringen. Van de ondervraagde directeuren,
managers en professionals leest 47 procent weblogs van onbekenden, 40
procent van vrienden en kennissen en 30 procent van collega's en
vakgenoten. 'Het aantrekkelijke van weblogs is dat controle of censuur
ontbreekt, zoals bijvoorbeeld bij ingezonden stukken', aldus Verschuur.
Hij voegt daar aan toe dat steeds meer bekende Nederlanders
(bijvoorbeeld minister Zalm) het fenomeen weblog gebruiken als
communicatiemiddel.  
 
Online rouw betuigen steeds populairder  
Steeds meer personen betuigen hun rouw via het internet, zo blijkt uit
de ICT Barometer. Een op de drie ondervraagden heeft wel eens een
online condoleance register bekeken. Een kwart van de ondervraagden
tekent wel eens een online condoleance register. Het online versturen
van rouwkaarten komt slechts incidenteel voor. De meningen over online
rouw betuigen, zijn sterk verdeeld. De helft van de ondervraagden vindt
dat dit moet kunnen. De andere helft vindt het online rouw betuigen
onpersoonlijk of ongepast. Volgens Verschuur is het op grote schaal
gebruik maken van online rouw betuigen slechts een kwestie van tijd. De
creativiteit van websitebouwers zal ook wat betreft dit gevoelige
onderwerp snel voor verandering zorgen.  
 
Over de Ernst & Young ICT Barometer  
De ICT Barometer, een EY Leadership onderzoek van Ernst & Young, is
de gerenommeerde 'vinger aan de pols' voor managers. Het onderzoek
wordt sinds december 2001 tweemaandelijks gehouden onder ruim
zeshonderd Nederlandse directeuren/managers en professionals uit het
bedrijfsleven (onderverdeeld naar productie & industrie, handel
& distributie en dienstverlening & financiële instellingen), de
not-for-profit sector en de overheid. Het onderzoek is uitgevoerd door
het marktonderzoeksbureau Interview-NSS. Van de ondervraagden is bekend
hoeveel vestigingen en medewerkers zijn of haar organisatie heeft, aan
hoeveel medewerkers leiding wordt gegeven, het functietype en de
functietaken, betrokkenheid bij ICT en beslissingsbevoegdheid over
ICT-aankopen. De groep ondervraagden wordt online geënquàªteerd en
beschikt daarvoor over een internetaansluiting. Gezien de samenstelling
van de onderzochte groep mag het onderzoek niet als representatief voor
de Nederlandse bevolking worden gezien. De ICT Barometer biedt naast
het jaarlijkse Trends in ICT onderzoek een belangrijk deel 'up to
date'-informatie door een aantal vaste businessdilemma's te monitoren,
aangevuld met actuele vragen.  
 
Downloaden rapport  
De rapporten met de onderzoeksresultaten van 17 maart 2005 over Online
winkelen, Weblogs en Online rouw betuigen kunt u downloaden via http://www.trends-in-ict.nl  

Bron: Ernst & Young

Bekijk ook deze populaire persberichten

Trending

Popular