Uitsluitend aardgasbussen in regio Haarlem en IJmond



Aardgasbussen dragen bij aan verbetering luchtkwaliteit. - Het busvervoer in de regio Haarlem/IJmond zal in de periode december 2005 - medio 2011 worden verzorgd door Connexxion. Dit hebben gedeputeerde staten vandaag besloten ter afronding van de aanbesteding van de concessie voor deze regio. De resultaten van de aanbesteding zijn zeer positief. De concessie Haarlem/IJmond is de eerste concessie in Nederland waar alle bussen op aardgas rijden. Deze bussen zijn aanzienlijk schoner en stiller, waardoor het milieu in deze dichtbevolkte regio minder wordt belast.

De provincie Noord-Holland heeft ongeveer 17% meer dienstregelingsuren aangeboden gekregen. Een groot deel hiervan wordt ingezet op de stamlijnen. Deze stamlijnen, die regioliners worden genoemd, gaan frequenter en langer rijden. Een aantal spitslijnen in het Ramplaankwartier in Haarlem, Spaarndam en de Broekpolder in Beverwijk/Heemskerk worden omgezet naar lijnen die de hele dag, 's avonds en in het weekend rijden. Er komen extra buslijnen naar het strand van Zandvoort/Bloemendaal (Beachliner), Ikea in Haarlem, de Bazaar in Beverwijk en er komen meer nachtlijnen onder meer naar Uitgeest, Wijk aan Zee en Zandvoort.Verwacht wordt dat het aantal reizigers zal groeien met 46% over de hele concessieperiode.

Er wordt een reeks van voorzieningen getroffen om de reizigers te voorzien van informatie. Onder meer worden alle bussen voorzien van displays waarop de naam van de volgende halte en het verwachte tijdstip van aankomst wordt weergegeven. Deze dynamische informatie wordt aangevuld met informatie over de route, stremmingen, dienstregelingwijzigingen en marketingacties.

Ten behoeve van het comfort voor de reizigers worden nieuwe, lage vloerbussen ingezet die zijn voorzien van airconditioning. Alle bussen zijn toegankelijk voor reizigers in een rolstoel. Om te voorkomen dat een bus te vroeg vertrekt van een halte, wordt de vertrektimer geïntroduceerd. Deze waarschuwt de chauffeur door middel van een lichtsignaal, wanneer hij van de halte mag vertrekken. Bij trein-busverbindingen wordt een maximale wachttijd van de bus op een eventuele trein van vijf minuten gehanteerd.
De concessie gaat van start met een promotiecampagne, waarvan een huis-aan-huis verspreide brochure onderdeel is. Daarnaast vinden specifieke acties met tariefkortingen plaats gericht op doelgroepen zoals automobilisten, grote bedrijven en instellingen, afgestudeerde studenten en scholieren en het winkelend publiek. Daarnaast worden kortingen gegeven op entreebewijzen voor attracties en musea.

Met de concessieverlening Haarlem/IJmond voldoen gedeputeerde staten aan de eis uit de Wet personenvervoer dat per 1 januari 2006 al het openbaar vervoer onder hun bevoegdheid moet zijn aanbesteed.
 
bron:provincie Noord Holland



Comments are closed.
%d bloggers liken dit: