In het eerste halve jaar van 2006 heeft Univé de wachttijd voor ziekenhuiszorg met bijna 90% verkort. De patiënt kon na bemiddeling
van Univé vaak al na een week terecht, terwijl voor de meest voorkomende behandelingen een gemiddelde wachttijd geldt van twee maanden. Voor 400 van de meest voorkomende behandelingen garandeert Univé dat de klant binnen 10 dagen ergens terecht kan. Zorgbemiddeling zit standaard in het pakket en kost de klant niets extra's. Uit onderzoek onder de Univé-klanten blijkt dat de tevredenheid over een zorgbemiddeling groot is. Dit geldt ook voor werkgevers, die hierdoor de werknemer sneller terug zien op de werkvloer.

Patiënten maken nog onvoldoende gebruik van zorgbemiddeling door verzekeringsmaatschappijen. Univé spoort verzekerden actief aan om gebruik te maken van deze service, omdat hiermee veel leed kan worden voorkomen. Zo wachten mensen met chronische pijnen in verschillende regio's in Nederland een jaar op behandeling, terwijl ze in een ander ziekenhuis direct terecht kunnen. Voor de 400 meest voorkomende dagbehandelingen, zoals een meniscus- of heupoperatie, garandeert Univé een eerste afspraak met de specialist binnen 10 dagen

Bij een verzoek om zorgbemiddeling door de klant probeert Univé allereerst om binnen de regio een ziekenhuis te vinden met een kortere wachttijd. Bij de selectie genieten de ziekenhuizen waarmee Univé afspraken heeft gemaakt over kwaliteit de voorkeur. De klant kiest altijd zelf uit de mogelijkheden die de zorgbemiddelaar voorlegt. Daarna vindt een afspraak plaats met een specialist in het betreffende ziekenhuis. Deze specialist zal naast het behandelingsadvies van het ziekenhuis waar de klant op de wachtlijst staat, een eigen advies opstellen. Onderzoek, behandeling en nazorg vinden plaats in het zelfde ziekenhuis.

bron:Univé