Vandaag is UPC Nederland begonnen met de eerste stap in de grootschalige introductie van digitale interactieve televisie in Nederland. Enkele honderden analoge klanten van UPC in de Rotterdamse wijk Nesselande kregen de geavanceerde UPC MediaBox aangeboden. Het streven is om uiteindelijk 2 miljoen huishoudens digitale televisie aan te bieden. UPC schakelt TNT Logistics Benelux en Koninklijke TPG Post (beide onderdeel van TNT N.V.) in voor de opslag, logistiek en de bezorging van de UPC MediaBox bij de klanten thuis.

De digitale uitrol is een grote operatie. Er is veel aandacht besteed aan
consumentenvoorlichting. UPC-klanten ontvangen vooraf een persoonlijke brief en een dvd met uitgebreide informatie over digitale televisie. Enkele dagen later wordt de UPC MediaBox thuis aangeboden met een duidelijke installatiehandleiding. Daarvoor heeft UPC de afgelopen maanden uitgebreid onderzoek gedaan. Voor eventuele vragen over digitale televisie is een speciale klantenservice ingericht.

Digitaal standaardpakket
Het nieuwe standaardproduct omvat 42 digitale tv-kanalen. Het huidige aanbod van gemiddeld 30 analoge tv-kanalen blijft onderdeel van het standaardpakket. Daardoor kan dus gewoon op alle toestellen in huis zonder UPC MediaBox tv worden gekeken. Verder omvat UPC Digital TV een Elektronische Programmagids. Ook zijn interactieve diensten inbegrepen als tv-email, games en tv-internet, evenals diensten waardoor stemmen, kopen en selectie via de tv mogelijk wordt. In 2006 komt UPC Nederland met een Personal Video Recorder. Hiermee kan de kijker niet alleen tv-programma's opnemen, maar ook pauzeren en terugspoelen tijdens de tv-uitzending.

Doorbraak
Algemeen directeur Diederik Karsten van UPC Nederland: 'Als marktleider gaan we een stap verder met digitale televisie. De kern van ons product is dat de consument maximale keuze en controle krijgt over het televisie- en informatieaanbod.' UPC wil een doorbraak bewerkstelligen zodat Nederland haar digitale achterstand op landen als Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en de Verenigde Staten kan inhalen. McKinsey concludeerde in haar rapport 'Vernieuwen van het Nederlandse televisielandschap' (maart 2005) dat alleen door een investering van maximaal 1 miljard euro deze achterstand kan worden ingelopen. Hiervan neemt UPC de komende jaren 300 miljoen euro voor haar rekening door de nu te starten introductie. Door deze impuls van UPC verandert ook in Nederland digitale
televisie van een premiumproduct in een massaproduct.

bron:UPC