Nederland mag roetfilters op dieselauto's niet per 1 januari volgend jaar verplicht stellen. Dat blijkt uit een uitspraak van vandaag van de Europese Commissie. Op z'n vroegst vanaf 2009 mag de roetfilter wel worden verplicht. Staatssecretaris Van Geel is teleurgesteld. "De roetfilter is bij uitstek geschikt om de luchtkwaliteit snel te verbeteren. Elke andere maatregel heeft pas op langere termijn effect. De Commissie laat een kans liggen om lidstaten te stimuleren verdergaand milieubeleid te voeren. Ze moet nu zelf maar eerder met scherpere normen komen voor dieselauto's."

Volgens de Commissie verstoort de maatregel de interne Europese markt. Nederland ontzegt daarmee dieselauto's zonder filter de toegang tot de Nederlandse markt, aldus Eurocommissaris Verheugen. Van Geel vindt dat de Commissie haar oren teveel laten hangen naar de auto-industrie. "Alle autofabrikanten kunnen auto's leveren mét een roetfilter. Dat is namelijk al nodig voor de Amerikaanse en Japanse markt.Van Geel verwacht in juni voorstellen van de Commissie over extra maatregelen en scherpere normen voor diesels. "Dat hebben we verdiend. Nederland doet in verhouding tot andere Europese landen veel meer om de luchtkwaliteit aan te pakken. We geven daar veel geld aan uit." Het kabinet kan in beroep gaan tegen de uitspraak van de Europese Commissie. "We hebben de uitspraak van de Commissie net binnen. We gaan die eerst goed bekijken en de juridische kansen en risico's op een rij zetten."

bron: VROM