Staatssecretaris Karien van Gennip van Economische Zaken heeft E 2,3 miljoen  toegekend als uitdagerskrediet voor projecten van het Nederlandse midden- en kleinbedrijf. De kredieten worden verstrekt aan IQ Corporation in Groningen (1 miljoen), Bercomex in Hoorn
(1 miljoen), en Actiflow in Delft (E 297.300). Met de financiering gaan deze bedrijven uit de sectoren farmacie/ life-science , land- en tuinbouw en automotive innovatieprojecten uitvoeren, waarin zij nieuwe producten processen of diensten ontwikkelen. Bedrijven die
innoveren, scheppen kansen voor zichzelf, aldus Van Gennip. De kredieten zijn tijdens Holland Innovation 2006 in Utrecht aan de ondernemers uitgereikt.

Het uitdagerskrediet
Het uitdagerskrediet is een krediet van het ministerie van Economische Zaken voor de financiering van innovatieprojecten, die aan de basis staan van snelle en
substantiële groei van MKB ondernemingen. Het uitdagerskrediet is de eerste regeling binnen de nieuwe 'Experimentele Kaderregeling Subsidies Innovatieprojecten' waarop ondernemers een beroep kunnen doen. Deze regeling is een verzameling instrumenten die gerichte financiele ondersteuning aan innovatieprogramma's biedt.

Miltvuur
IQ Corporation is een biofarmaceutisch bedrijf gevestigd te Groningen en gericht op de ontwikkeling en commercialisering van innovatieve diagnostische en therapeutische producten. De staatssecretaris heeft het uitdagerskrediet verstrekt als ondersteuning van de ontwikkeling van een geneesmiddel voor de behandeling van miltvuur. Deze infectie wordt veroorzaakt door de miltvuurbacterie die zich in het lichaam vermenigvuldigt ten koste van lichaamscellen. Eind volgend jaar verwacht het Groningse bedrijf een FDA- (in US) en EMEA- (in EU) geregistreerd geneesmiddel te hebben dat bestaat uit een humaan monoklonale
antistof die het miltvuurtoxine Lethal Factor herkent en neutraliseert. CEO dr. Roland Lageveen: 'Het wordt ons eerste product in de kliniek. Eind 2007 hopen we bij de Food and Drug Administration (FDA) het registratiedossier te kunnen indienen. Het Uitdagerskrediet draagt eraan bij dat we zo snel zover kunnen komen.' Versterking van fundamenteel onderzoek is nuttig, maar daar zit volgens Lageveen het echte probleem bij innovatie niet. 'Het kritische punt in de keten zit tussen het onderzoek en het aantrekken van particulier geld in. Door dat te ondersteunen brengt het Uitdragerskrediet onderzoek tot valorisatie.'

Gemengde boeketten
Bercomex ontwikkelt en produceert technologische oplossingen voor bloemen-,  bloembollen- en groenteproducenten, de bloemenhandel en retailbedrijven over de hele wereld. Bercomex gaat met het verkregen Uitdagerskrediet werken aan de ontwikkeling van een automatisch systeem om boeketten met gemengde bloemen te vormen (Boeketten Formeer Systeem: BFS). Volgens entrepreneur Roland Kroese van Bercomex is het bouwen van een productielijn voor
boeketten een lastige, maar haalbare klus. Het daadwerkelijk volautomatisch formeren van de boeketten betekent nog een flinke uitdaging. 'Tulpenstelen kunnen we hanteren, maar bij boeketten zijn de verschillen tussen stelen veel extremer: harde en zachte, dikke en dunne, lange en korte, met en zonder doornen', somt Kroese op. 'Bovenal moet er een harmonieus geheel ontstaan, de machine moet ingebouwd esthetisch gevoel hebben.' Het ontwikkelingsproject speelt een sleutelrol in de bedrijfsstrategie. Kroese: 'Tijd is essentieel bij innovatie. Door het Uitdagerskrediet kunnen we dit traject minstens twee jaar naar voren halen.' Over 26 maanden wil het bedrijf over een werkend prototype beschikken. Als die missie slaagt, dan voorziet het boekettenformeersysteem in een grote
behoefte.

Stabiele auto's
Actiflow, een productontwikkelaar en ingenieursbureau gespecialiseerd in actieve aërodynamica, is een spin-off bedrijf van de TU Delft en is gevestigd in het
Yes!Delft incubatorgebouw. Het bedrijf heeft een nieuw en innovatief stabiliteitssys teem voor de exclusieve autosector ontwikkeld. Hiermee wordt de luchtstroming onder een auto geoptimaliseerd. Ook wordt zo het probleem opgelost dat er bij hogere snelheden een (opwaartse) liftkracht ontstaat op de achteras van sportieve wagens, zonder gebruik te moeten maken van opvallende vleugels die modegevoelig zijn. Terry, een van de oprichters van Actiflow: 'Als je een overheidskrediet krijgt om een vinding naar de markt te brengen, volgen particuliere investeerders gemakkelijker. Ze weten dat de technologie goed gecheckt is. Het is dus niet alleen het geld; het gaat ook om het vertrouwen in de vinding die het uitstraalt.' Meerdere grote autofabrikanten klopten bij de heren Terry en Campe van Actiflow aan, zodat  zij hun partner haast voor het kiezen hadden. Campe: 'Samen met onze ontwikkelingspartner gaan we in april 2007 een tweede prototype testen, waarbij we de vorm wel op het systeem hebben kunnen afstemmen. Het gaat hierbij om actieve afzuiging via de verder gesloten
bodemplaat, om vooral de turbulentie aan de achterzijde van de auto zoveel mogelijk te beperken. Het systeem is door integratie met de  otormanagementsoftware in eerste instantie snelheidsafhankelijk, maar op termijn is een aanpassing aan nog meer rijomstandigheden mogelijk. Je kunt aan de hand van allerlei parameters bepalen waar je lucht afzuigt en hoeveel om daarmee de wegligging te optimaliseren.' Als de ontwikkeling volgens plan vordert, wordt de lancering van het stabiliteitssysteem verwacht in 2008.

bron:EZ