De beste voetballer uit het Nederlands elftal is de 22-jarige Robin van Persie. Dat blijkt uit een onderzoek onder 5000 respondenten uitgevoerd door de redacties van de websites nieuwszicht.com, jaggle.nl en voetbalzone.nl. De rechtsbuiten kreeg 25,9 procent van de stemmen. Arjen Robben, linker vleugelspits van Chelsea, vervulde een tweede favorietenrol; 25,1 procent vond hem het meest succesvol. Khalid Boulahrouz, spelend voor Hamburger SV in de Duitse Bundesliga, werd aangewezen als beste verdediger met 15,1 procent van de stemmen. Ook keeper Edwin van der Sar bleek populair. 13,2 procent achtte hem het meest succesvol op het toernooi.  De respondenten wezen ook een slechtste speler aan. Deze twijfelachtige eer kwam Kew Jaliens ten goede. De verdediger van AZ, die slechts één wedstrijd op het WK in actie kwam, kreeg met 26,5 procent een ruime meerderheid toebedeeld.
Onverwachte uitschakeling

85 procent van Nederland had niet verwacht dat Oranje uitgeschakeld zou worden in de achtste finale van het wereldkampioenschap in Duitsland. 39 procent van de ondervraagden dacht dat de halve finale de eindhalte voor het Nederlands Elftal zou worden. 27 procent was nog positiever gestemd en plaatste het team van bondscoach van Basten in de finale. 19,5 procent dacht ook dat ze deze zouden winnen.

Argentinië favoriet bij Nederlandse volk
Oranje was niet de grootste favoriet van het Nederlandse volk. Met 37,9 procent is dat het Zuid-Amerikaanse Argentinië. Brazilië, de gedoodverfde kampioen voor aanvang van het WK, kreeg het vertrouwen van 22,8 procent van de respondenten en is hiermee de op een na favoriet voor de titel. Dit ondanks tegenvallende prestaties in de eerste ronde van het toernooi. Van Oekraïne zijn de verwachtingen het laagste. Slechts 0,1 procent ziet hen als de toekomstige kampioen.

Studio Sport

Zoals de kijkcijfers zouden doen vermoeden werd Studio Sport van de NOS aangewezen als beste WK-programma. Met bijna 82 procent liet de publieke omroep de concurrenten Villa BvD (9,3%), Hotshots (5,4%), Voetbal Insite (2,6%), en Hart van Oranje (1%) mijlenver achter zich.
Albert Heijn
Ook Albert Heijn werd gewaardeerd. 43,3 procent van de ondervraagden ziet de wuppierage als beste WK-reclame. Het spotje van Nationale Nederlanden, die nostalgische beelden op een tijdlijn laat overvloeien in de spelers van nu, werd met 22,5 procent tweede.