Veiligheid regionale wegen te vrijblijvend



Sommige regionale hoofdwegen bleven onnodig lang onveilig. Dit concludeert de Onderzoeksraad voor Veiligheid, onder voorzitterschap van mr. Pieter van Vollenhoven. De Raad deed een themaonderzoek naar zeven als gevaarlijk bekend staande regionale hoofdwegen. Op deze zeven wegen samen, met een totale lengte van 245 kilometer, vielen gemiddeld per jaar 23 doden en 254 gewonden. Per kilometer die voertuigen op die wegen afleggen is dit ongeveer twee keer zo veel als gemiddeld. Sommige van deze wegen worden in de volksmond ook wel 'dodenwegen' genoemd.

Hoewel bekend is hoe regionale hoofdwegen veiliger kunnen worden aangelegd, wordt die kennis niet overal toegepast. Alle (ruim 500) wegbeheerders in Nederland mogen zelf beslissen hoe hun wegen er uitzien, bijvoorbeeld of ze rotondes maken of niet. Er bestaan gedetailleerde richtlijnen en ook een handboek voor de vormgeving van wegen. Deze regels worden gezien als richtsnoer bij de aanleg van nieuwe wegen maar ze zijn niet bindend, noch voor de bestaande, noch voor nieuwe wegen.

De Onderzoeksraad vindt dat er minimumeisen moeten komen voor de veilige vormgeving van wegen. Een voorbeeld van zo'n minimumeis is dat bij een snelheidslimiet van honderd kilometer per uur de beide rijrichtingen van elkaar gescheiden moeten zijn. De Minister van Verkeer en Waterstaat wil echter de richtlijnen, waar dit soort eisen al in staan, niet verplicht maken. De verantwoordelijkheid voor de veiligheid op wegen ligt namelijk bij de provincies en gemeenten. Na onderling overleg hebben de wegbeheerders alleen afspraken willen maken over de strepen op de weg. Dit acht de Raad onvoldoende.

Verder speelt veiligheid een beperkte rol in het dagelijkse beheer van wegen. Zo weet een beheerder meestal wel van ongelukken die op zijn weg gebeuren, maar bekijkt niet of de inrichting van de weg het ongeluk had kunnen helpen voorkomen of beperken.

De Raad richt aanbevelingen aan de Minister en aan de wegbeheerders. De minister zou minimumeisen moeten stellen aan de vormgeving van wegen; de wegbeheerders zouden veiligheid moeten inpassen in het dagelijkse beheer van wegen.

bron:Raad voor Transportveiligheid



Comments are closed.
%d bloggers liken dit: