Vertrouwen consument hapert



Na een piek in januari is het vertrouwen
van de consumenten in februari licht gedaald. Ze waren vooral
minder positief over de ontwikkeling van de Nederlandse economie
dan een maand eerder. Dat blijkt uit een diepgaand onderzoek van
het CBS.

Het optimisme over de economie in de
komende twaalf maanden was in februari aanzienlijk minder dan in
januari. Toen waren consumenten heel positief over de toekomstige
economische situatie. Het oordeel over de economische situatie in
de afgelopen twaalf maanden bleef in februari ongewijzigd.

Ondanks een lichte terugval was de
koopbereidheid van de consument in februari, in vergelijking met
voorgaande jaren, nog steeds groot. Het oordeel over de eigen
financiële situatie in de afgelopen twaalf maanden is
onveranderd gebleven. Consumenten waren daarentegen wel wat
negatiever over de eigen financiële positie in het komende
jaar. Ook vonden zij het een minder gunstige tijd voor het doen van
grote aankopen.

Het niveau van het consumentenvertrouwen
is redelijk hoog. In februari kwam het uit op 10. Dat wil zeggen
dat er 10 procent meer optimisten dan pessimisten zijn. Gemiddeld
in de afgelopen twintig jaar waren er iets meer pessimisten dan
optimisten. Dit langetermijngemiddelde ligt op ‑3.

bron:CBS



Comments are closed.
%d bloggers liken dit: